Adobe, vooral bekend als softwareleverancier voor creatievelingen, heeft de marketingsoftwarespecialist Marketo ingelijfd. Voor Adobe is het de duurste overname uit zijn bestaan: 4,75 miljard dollar.
Marketo levert een b2b-cloudplatform dat marketeers kunnen inzetten voor hun marketing- en engament-strategieën en dat klantloyauteit kan aanscherpen. Het bedrijf heeft zo’n vijfduizend klanten. Adobe wil het Marketo-product integreren in zijn eigen ‘Experience Cloud’ en zo zijn klanten een breder gamma producten voorstellen.
Voor Adobe is het de tweede grote overname op korte tijd, nadat het in mei al het e-commerce-platform Magento overkocht. Daar betaalde het bedrijf toen 1,68 miljard dollar voor. Adobe koopt Marketo van de investeringsmaatschappij Vista Equity Partners, die betaalde er in augustus 2016 1,79 miljard dollar voor.
De transactie moet in het vierde kwartaal van Adobe’s fiscale boekjaar afgerond zijn, op voorbehoud van goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Tot die tijd blijven beide bedrijven nog autonoom opereren.