Tegenwoordig is het heel normaal om je gezondheid, fitness-activiteiten en ander aspecten van je persoonlijk leven met sensoren in de gaten te houden. Zoals wel vaker gebeurt met het gebruik van nieuwe technologie, hobbelt de zakelijke markt achter de consument aan. Maar de quantified self-beweging komt nu ook snel naar de werkvloer.
Werkgevers ontdekken de voordelen van het doen van metingen en het volgen van werknemers. Vooral de afdeling personeelszaken lijkt rijp voor de ‘quantified self’. Door data te verzamelen over hun mensen komen bedrijven tot betere inzichten. Zo blijken werknemers beter te presteren als ze af en toe de gelegenheid krijgen samen gezellig een kopje koffie te drinken. Het versterken van de onderlinge banden werkt heel positief. Door e-mails te bestuderen krijgt een organisatie inzicht in de communicatiepatronen binnen een organisatie en hoe die tot meer productiviteit leiden.
Ander vaatje
Voorbij is ook de jaarlijkse evaluatie van iemands werk. Om medewerkers meer bevlogen te maken moet uit een ander vaatje worden getapt. Verschillende tools zijn in de maak om werknemers meer hun stem te laten horen. Onder meer Officevine en Waggl geven hen de mogelijkheid real time feedback te geven. De leiding weet daardoor sneller hoe de vlag er bij hangt en kan meteen maatregelen nemen.
Ook in opmars is software die personeelswervers vertelt wie met de gedachte speelt van baan te wisselen. Bovendien kunnen werkgevers hiermee voorkomen dat hun beste mensen de deur uitlopen. Al dit soort tools maken de werkomgeving transparanter. We belanden in een wereld waarin alles wordt gemeten. De privacywetgeving kan echter een rem zijn. Daarnaast is onzeker of het publiek dit wil. Maar de eerste tekenen duiden op acceptatie.
Uit een recente studie in de MIT Sloan Management Review blijkt dat de meeste werknemers open staan voor het gebruik van nieuwe data-analysetools die helpen hun prestaties te verbeteren. Ze vinden het leuk een Fitbit voor hun carrière te hebben. Mensen kunnen zich zelf vergelijken met de besten in hun team en zien waarom anderen het beter doen.
Gemeengoed
Het gebruik van draagbare apparatuur (wearables) is inmiddels gemeengoed geworden. Dat maakt de stap kleiner naar het gebruik hiervan op het werk. Analist Brian Solis (Altimeter Group) spreekt van de ‘consumerization of work’. Dat gaat over een breed front gebeuren. Digitale werknemers verwachten dat de zakelijke software die hen tijdens het werk ondersteunt, net zo werkt als veelgebruikte privé-apps zoals Snapchat, Uber en Tinder. Voorloper is Slack, het platform dat teams met elkaar laat samenwerken op basis van chat streams. Ook Asana wordt veel gebruikt om gezamenlijk taken en projecten uit te voeren. Taakbeheer wordt steeds socialer. Het delen van bestanden gaat via de cloud.
Het nieuwe werken brengt met zich mee dat werknemers op meerdere plaatsen en tijden taken uitvoeren. In plaats van een vaste werkplek checken ze in op een werkplek die past bij de taken die ze moeten uitvoeren. Dat kan een stilteplek zijn, een kleine vergaderzaal of een ruimte voor videoconferenties. Bij binnenkomst van een kantoorgebouw krijg je te horen welke ruimtes vrij zijn en waar de rest van het team zit. Videovergaderen maakt het makkelijk op afstand van collega’s te werken.
Ook komt er steeds meer software die de werknemer informatie op maat verstrekt. In de toekomst gaan sensoren meten in welke conditie en stemming werknemers verkeren. Hiermee zijn oververmoeidheid en irritatie te voorkomen. Ook allerlei andere aspecten die belangrijk zijn voor het werk, kunnen prima worden gemeten. Door gegevens over meerdere mensen te verzamelen kan de hele teamprestatie worden verbeterd. Het idee is om slimmer in plaats van harder te werken. Chatbots nemen medewerkers veel routinewerk uit handen waardoor tijd vrijkomt voor de oplossing van echt lastige problemen.
Verandering
Augmented reality-headsets helpen onderhoudsmonteurs en ander technisch personeel beter hun werk te doen. Intelligente apps kunnen het werk aanzienlijk veranderen. Door bijvoorbeeld aan te geven welke mails belangrijk zijn, worden medewerkers veel productiever. Gartner ziet virtuele persoonlijke assistenten zoals Siri en Cortana steeds slimmer worden. Op termijn kunnen ze bepaalde werknemers vervangen, zelf vergaderingen bijwonen en notities maken. Virtual reality biedt de mogelijkheid medewerkers sneller te trainen.
Artificial intelligence kan medewerkers effectiever in hun werk maken door documenten te scannen op relevante passages. Maar er zit veel meer in het vat dan alleen nieuwe digitale assistenten. Allerhande software die medewerkers bijstaat, wordt een stuk slimmer. Denk aan zakelijke applicaties op gebied van marketing en productie.
Als je als bedrijf data nodig hebt om tot deze (Zo blijken werknemers beter te presteren als ze af en toe de gelegenheid krijgen samen gezellig een kopje koffie te drinken.) conclusie te komen dan moet je je als bedrijf wellicht eens afvragen of je wel weet hoe je een bedrijf moet runnen !
Ook deze zinsnede (Door e-mails te bestuderen krijgt een organisatie inzicht in de communicatiepatronen binnen een organisatie en hoe die tot meer productiviteit leiden) baart me zorgen. Ook wanneer ik de rest van het verhaal lees krijg ik wel heel erg een “big brother is watching you”, of zelfs wel een 1984 gevoel ….