Hoewel de gedachte aan een eventuele toekomst van een geautomatiseerde workforce misschien eng is, zal de kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai)-revolutie veel mogelijkheden creëren voor zowel bedrijven als individuen. Geen enkele sector blijft onaangetast als het gaat om digitale ontwikkelingen en ai is ineens overal. Gelukkig kan met de juiste aanpak nog een hoop gered worden.
Allereerst: ai zal de mens nooit vervangen, maar juist ondersteunen en daardoor ons leven makkelijker maken. Elk apparaat zal uiteindelijk communiceren met de computer en hierdoor wordt het voorwerk ons uit handen genomen, waardoor voor de mens slechts nog de finishing touch rest. De meest urgente – menselijke – beslissingen worden sneller genomen, omdat ai al heeft geselecteerd wat daarin het meest prioriteit heeft. Zo kunnen er ontzettend veel organisaties profiteren van intelligente systemen.
Bedrijven moeten intensievere relaties aangaan met klanten, partners en medewerkers om te kunnen concurreren en groeien. Dit vereist data en analyses, die geoptimaliseerd worden door machine learning en geavanceerde ai. Deze gegevens worden vervolgens gecombineerd met menselijk inzicht, datamanagement en kennis en omgetoverd tot hapklare informatie.
Data zorgen ervoor dat er steeds meer maatwerk wordt geleverd. Zo kan ai de persoonlijke relatie tussen verkoper en klant verbeteren. Uiteindelijk wordt ieders werk en leven door data beïnvloed. Bovendien kan een bedrijf dat focust op verbetering van het huidige personeel in plaats van vervanging, rekenen op gemotiveerde werknemers die prima samen kunnen werken met de nieuwe machines.
De hamvraag voor zowel it-afdelingen als directies op dit moment is hoeveel werk er binnen de komende vijf jaar gedaan zal worden door machines, en welke medewerkers daardoor overbodig worden. Niemand weet het nog. En dat is lastig, aangezien we ons moeten voorbereiden op de toekomst. De banen die het veiligst zijn, zijn die waarin creativiteit of kritisch denkwerk vereist is. Dat kan ai nog net niet aan.
We moeten de jongere generatie deze ‘soft skills’ weer aanleren. Wanneer u deze nieuwe lichting dan aan het werk zet naast de nieuwe ‘machines’, kunnen er nieuwe producten, diensten en branches voor de digitale economie worden bedacht.
Door hier voor een agile aanpak te kiezen, kan er snel worden ingespeeld op de waarschijnlijke tekortkomingen in de torenhoge verwachtingen vanuit de klant.
Ai heeft onnoemelijk veel mogelijkheden om producten en branches persoonlijker, sneller, veiliger en slimmer te maken. Met de juiste voorbereiding, training en planning is de toekomst van ai geen bedreiging, maar juist een echte kans.
Benjamin Pring, directeur Centre for the Future of Work bij Cognizant.
(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 05/2018.)
Als je nu ai vervangt door blockchain krijg je nagenoeg eenzelfde artikel over blockchain.
Dit soort artikelen zijn heel erg hoog over en ben daar geen voorstander van. Het gaat namelijk over toekomst voorspellen en daar zijn wij nu eenmaal slecht in. Zo zul je ook lezen dat zelfrijdende auto’s de chauffeurs gaan vervangen. Zoals het er nu op lijkt zal dit de komende vijftien jaar niet gebeuren als het al gebeurd.
Zonder voorbeelden, onderzoek of diepgang blijft het zo’n lege boodschap.