Prorail heeft in samenwerking met NS twee reizigerstreinen uitgerust met sensoren. Doel is om realtime baanligging, wissels en spoorstaven te meten en zo data te verzamelen over de staat van het spoor.
Meer specifiek gaat het om sensoren die bewegingen en trillingen van wielen, geluid, temperatuur, luchtvochtigheid en locatie meten. Ze zijn gemonteerd op twee treinen van het type SLT (sprinter) en VIRM (dubbeldekker) die in de normale dienstregeling rijden.
Tot nog toe voeren ProRail en NS metingen uit met speciale meettreinen die zo’n twee keer per jaar het gehele spoor monitoren. Door de sensoren te plaatsen op reizigerstreinen is het mogelijk de kwaliteit van het spoor continu te meten.
Naar verwachting zijn problemen zoals verzakkingen, wisselbeschadigingen en spoorstaafdefecten hiermee vroegtijdig te signaleren en is een deel van de treinvertragingen te voorkomen.
Camino
De twee treinen met sensoren komen voort uit het project Camino, een innovatief samenwerkingsproject van ProRail en NS. Als de proef succesvol is, krijgen meer reizigerstreinen dergelijke sensoren. Binnen Camino is voorzien om in 2019 meer typen sensoren te testen en hierbij verschillende partners uit de spoorsector te betrekken.