Slechts één op de vijf van de ondernemers steekt tijd en geld in het verzamelen en analyseren van klantgegevens. Daarbij geeft een derde hun website of webshop één keer per maand een update en slechts 29 procent maakt gebruik van cloudoplossingen voor werkplekken en applicaties.
Dat zijn enkele conclusies uit een onderzoek dat onderzoeksbureau Panteia in opdracht van de online lenen-tak New10 van ABN Amro. Het onderzoek is uitgevoerd onder 967 micro-, klein-, midden- en grootbedrijven in Nederland.
Data-analyse ondergeschoven kindje
Een ruime meerderheid van de ondernemers geeft aan het bedrijf te willen laten groeien, maar lijkt vooral gericht te zijn op het voortbestaan van de organisatie. Dit is ook zichtbaar in de voordelen die ondernemers toeschrijven aan digitalisering. Zo geeft 38 procent aan een snellere dienstverlening als voordeel van digitalisering te zien en zegt één op de vijf ondernemers kostenverlaging te verwachten door digitalisering. Opvallend is dat slechts 11 procent aangeeft het aantrekken van nieuwe klanten als voordeel van digitalisering te beschouwen, terwijl er een sterke behoefte aan groei is bij ondernemers. Wat verder opvalt, is dat een derde van de ondernemers geen doelstellingen vastlegt en slechts 20 procent tijd en geld steekt in het verzamelen en analyseren van klantgegevens.
Grootbedrijf versus mkb
Het grootbedrijf beschouwt het onderhouden en ontwikkelen van it als grootste uitdaging, terwijl het midden- en kleinbedrijf dit inschat als op één na kleinste uitdaging. Slechts 35 procent van de ondernemers is van plan processen te digitaliseren, een derde geeft hun website of webshop één keer per maand een update en maar 29 procent maakt gebruik van cloudoplossingen voor werkplekken en applicaties.