Zowel ict-concern IBM als consultancybureau Deloitte komen met initiatieven om de zorgen rond kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai)-integratie bij bedrijven tegen te gaan. IBM introduceert een softwareservice om de risico’s rond kunstmatige intelligentie te verkleinen, terwijl Deloitte samen met de internationale non-profitorganisatie The Foundation for Responsible Robotics (FRR) een keurmerk inzet in de strijd tegen ai-angst.
Uit IBM-onderzoek blijkt namelijk dat acht op de tien bedrijven kunstmatige intelligentie wel wil integreren, maar zo’n 60 procent bang is voor aansprakelijkheidskwesties. Deloitte en The Foundation for Responsible Robotics claimen op hun beurt dat voor het slagen van ai het vertrouwen van het publiek winnen essentieel is.
Beslissingsmodel
De geautomatiseerde software van IBM legt het beslissingsmodel van ai real-time uit via visuele dashboards en detecteert eventuele niet-correcte verbanden die in het ai-model zijn geslopen. Daarnaast suggereert de cloudoplossing data die aan het ai-model toegevoegd kunnen worden om niet-correcte verbanden tegen te gaan. De software laat verder zien welke factoren een rol hebben gespeeld in de ai-beslissing. Ook toont de dienst de accuraatheid, de prestatie en de bronnen van het ai-systeem, zodat data snel te herleiden is en bedrijven aan de GDPR kunnen voldoen.
Strategiewijziging
De IBM-technologie werkt met modellen die opgebouwd zijn uit een scala aan machine learning- raamwerken en ai-omgevingen zoals Watson, Tensorflow, SparkML, AWS SageMaker en AzureML. De software draait in de IBM Cloud en kan verschillende kunstmatige intelligentie-systemen van diverse leveranciers beheren.
De ontwikkeling van de tool is voor IBM naar eigen zeggen deels van strategisch belang; het markeert het begin van een volgens het bedrijf ‘vastberaden keuze om niet alleen Watson ai-oplossingen te bieden, maar ook tools waarmee bedrijven kunstmatige effectief kunnen beheren’.
Gerard Smit, cto bij IBM, licht een en ander toe. ‘Deze oplossing past binnen onze strategiewijziging van een op hardware gefocust bedrijf naar een onderneming die zich richt op clouddiensten waarbij de nadruk ligt op ai en cognitive computing. Zo’n vijftien jaar geleden bestond ons portfolio voor zo’n 90 procent uit hardware, nu omvat 90 procent van ons portfolio cognitieve clouddiensten. We focussen hierop en zoeken hierbij ook de samenwerking met andere partijen; door hybride oplossingen mogelijk te maken op het gebied van ai en kwantum- en cognitive computing.’
Keurmerk voor ai en overname
In dezelfde week waarin IBM zijn nieuwe ai-softwaretool introduceert, komen Deloitte en de internationale non-profitorganisatie The Foundation for Responsible Robotics (FRR) met een gecertificeerd keurmerk voor kunstmatige intelligentie en robotica. Het keurmerk zal volgens de initiatiefnemers ‘bedrijven helpen op een transparante en verantwoorde werkwijze met de ontwikkeling van ai en robotica om te gaan’.
Marc Verdonk van Deloitte licht toe: ‘Onze medewerking aan het keurmerk, dat medio 2019 geïntroduceerd wordt, komt voort uit onze mvo-tak de Impact Foundation. Wij helpen de standaard op te zetten en zullen ook betrokken zijn bij de certificering. Al is het zeker de bedoeling dat ook andere partijen die audits zullen uitvoeren.’
Het keurmerk moet volgens de partijen zorgen voor een industriestandaard om de verantwoordelijkheid voor het ontwerpen, ontwikkelen en produceren van robots en ai nauwkeurig te beoordelen.
Overigens werd vorige week bekend dat Deloitte het Amerikaanse ai-businessplatform van Magnetic Media heeft overgenomen. Met de aankoop wil het consultancybedrijf zijn kanten betere datamanagementmogelijkheden en inzichten aan de hand van ai en machine learning bieden. De merknaam Magnetic blijft behouden, de producten en de werknemers zullen uiteindelijk overgaan naar Deloitte.