Naar nu blijkt heeft de rechtbank van Zwolle afgelopen juli uitspraak gedaan in het langslepende conflict tussen de bedrijven SmartDocuments en Xential. SmartDocuments werd in het gelijk gesteld en Xential wordt aansprakelijk gesteld voor de geleden schade omdat er mogelijk sprake is van oneerlijke concurrentie. Via een schadestaatprocedure zal worden vastgesteld hoeveel Xential aan SmartDocuments moet gaan betalen.
In 2009 werd Xential opgericht door ex-bestuurders en werknemers van SmartdDocuments. Hierdoor claimde SmartDocuments schade te lijden en spande het een zaak aan bij de rechtbank. In 2012 leidde dit tot beslaglegging op programmatuur en documenten van de Xential-software. De intellectuele eigendomsrechten van SmartDocuments zouden zijn geschaad en in het bijzonder dan de vermoedelijke inbreuk op de auteursrechten die rusten op de software van SmartDocuments.
De Zwolse rechter oordeelde dat Xential onrechtmatig heeft gehandeld, er sprake is van onbehoorlijk bestuur en er is in strijd met goed werknemerschap gehandeld bij het opzetten van een concurrerende onderneming. De rechter ging niet mee in de claim dat er inbreuk zou zijn gemaakt op de rechten van de softwarecode. Hij verplichtte Xential inzage te geven in welke klanten en prospects er van SmartDocuments zijn benaderd, de aard van de contacten en een overzicht van de omzet die hieruit voortvloeide. Xential heeft hieraan inmiddels meegewerkt, waarmee het een dwangsom van maximaal één miljoen euro heeft weten te voorkomen.
Reactie Smartdocuments
‘Eindelijk is nu duidelijk geworden dat wij als SmartDocuments heel erg beschadigd zijn’, laat oprichter en algemeen directeur Marco Drost aan Computable weten. ‘Deze informatie konden wij hiervoor nooit met onze klanten delen. De uitspraak van de rechter is duidelijk: het betreft hier een vooropgezet plan. Dat heeft de rechter goed beoordeeld.’
Xential werd verplicht om dus inzage te geven en SmartDocuments heeft volgens Drost inmiddels dozen met documentatie ontvangen. ‘Hierin zit veel informatie en aanvullend bewijs voor het onrechtmatig handelen van Xential. De schade die wij hebben geleden loopt in de miljoenen, wij zijn dit nog precies aan het berekenen. Duidelijk is wel dat wij bij de schadestaatrechter in ieder geval enkele miljoenen euro’s zullen gaan eisen als schadevergoeding.’ Drost weet niet hoe lang deze procedure zal gaan duren, de start van deze zaak zal waarschijnlijk in het voorjaar van 2019 zijn.
Reactie Xential
Bij Xential zien ze de schadestaatprocedure met vertrouwen tegemoet. Marketingmanager Johan Bakker wijst erop dat de rechter aannemelijk acht dat er sprake was van oneerlijke concurrentie. ‘De procedure tussen SmartDocuments en ons loopt al een jaar of tien. Dit gaat om de eerste anderhalf jaar van het bestaan van Xential. In deze slepende procedure zijn er al meerdere uitspraken gedaan in ons voordeel. Ook dit keer heeft de rechter aangegeven dat er niks verkeerds is met onze softwarecode, ons intellectueel eigendom is zonder mitsen en maren bevestigd.’
Toch heeft deze slepende juridische procedure ook zijn weerslag op Xential. Bakker: ‘Natuurlijk doet het iets met de organisatie, al zijn we ook al zo vaak in het gelijk gesteld. We beraden ons nog op het vervolg, zo zouden we nog in beroep kunnen gaan; hoe dan ook het wordt tijd om dit achter ons te laten.’ Bang voor de claim is Bakker niet. ‘De continuïteit van Xential komt niet in het geding.’ Een miljoenenclaim verwacht Bakker ook niet. ‘De claim is op basis van de eerste anderhalf jaar van ons bestaan, dan lijkt me miljoenen euro’s schade gewoon teveel.’