Tata Consultancy Services (TCS) viert zijn 25-jarige samenwerking met KLM. De Indiase it-dienstverlener helpt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij bij de ontwikkeling van digitale dienstverlening voor de klant, zoals de mobiele applicatie, website of incheckbalies op Schiphol. Het partnerschap werd in Siruseri, een TCS-campus voor dertigduizend medewerkers in Chennai (India), gevierd.
25 jaar geleden opende TCS zijn eerste Nederlandse vestiging en tekende de Indiase leverancier KLM als eerste klant op. Dit om de it rondom het vrachtverkeer uit te besteden. Inmiddels is het partnerschap gegroeid, waarbij de partijen gezamenlijk it-diensten ontwikkelen voor de KLM. Daarvoor is onlangs een zogeheten Distributed Agile Delivery Center (ADC) in Chennai (India) geopend. Vanuit dat ontwikkelingscentrum hebben de partners in de afgelopen periode diverse diensten ontwikkeld.
Voorbeelden van deze diensten zijn de KLM-mobiele app (voor onder meer het reserveren of boeken van een vlucht, vluchtinformatie en online inchecken), spraakondersteuning op basis van de Google Assistant en een slimme digitale wachtrij, waarbij KLM-passagiers digitaal kunnen aansluiten in de rij voor de luchthavenlounge. Vorige week introduceerde de luchtvaartmaatschappij ook een virtual reality-check voor de handbagage.
Ook zet KLM in op dienstverlening via sociale media. Daarvoor heeft het onder meer Bluebot geïntroduceerd, een chatbot op basis van kunstmatige intelligentie, en biedt het klanten de mogelijkheid om hun instapkaarten via social media (Whatsapp, Facebook Messenger en Wechat) te ontvangen.