T-Systems en zijn partner BS2 Sicherheitssysteme, beide onderdeel van Deutsche Telekom, gaan de toegangsweg tot het brandstofdepot van Düsseldorf Airport voorzien van internet of things (IoT)-sensoren om zo dreigende schade aan deze weg te voorkomen. Het gaat in totaal om vijftig sensoren die de temperatuur, vochtigheid en corrosie meten.
De toegangsweg en de bijbehorende brug tot het brandstofdepot van de luchthaven is volgens de partijen van belang voor een vlot verloop van het vliegverkeer. Meer dan honderdtwintig tankwagens, die elk meer dan dertigduizend liter kerosine vervoeren, rijden er dagelijks overheen tussen de startbaan en de brandstoftanks. Deze zware belasting zorgt op de lange termijn voor materiaalmoeheid, aldus de IoT-leverancier. De data afkomstig van de vijftig geïnstalleerde sensoren helpen om kritieke situaties of onherstelbare schade aan de betonstructuren vast te stellen, wat volgens T-Systems ingrijpende renovaties voorkomt.
Materiaalmonsters onnodig
‘In de oude situatie moesten we materiaalmonsters nemen om informatie te krijgen over de staat van een gebouw, een complexe methode die meestal ook schade veroorzaakt’, zegt Michael Hohenecker, bij het Duitse vliegveld verantwoordelijk voor datamanagement en gebouwenbeheer. ‘Deze digitale oplossing beschermt ons tegen onverwachtse schade aan de toegangsweg en dus tegen de verstoring van het gebruik van de brandstoftanks die daarvan het gevolg is.’ Andere wegen rond Düsseldorf Airport worden ook stapsgewijs uitgerust met sensoren. De sensoren gaan volgens T-Systems tot zeventig jaar mee.
Nijmeegse brug en Rotterdamse havenkades
Ook in Nederland zet T-Systems volop in op de implementatie van internet of things. ‘In Nijmegen hebben we stadsbrug De Oversteek, een burg voor het autoverkeer over de Waal, voorzien van sensoren. Deze meten onder meer het betonrot. Ook hebben we de diepwandkades Rotterdam voorzien van onze IoT-oplossing. Hierdoor is het niet meer nodig om duikers in te zetten om het materiaal te controleren, maar kunnen we de status van de wanden op afstand uitlezen’, aldus een woordvoerder. Hij voegt hieraan toe dat het bedrijf ook bezig is met verschillende nationale plannen, maar dat deze nog in de verkennende fase zijn.
Narrowband IoT
De data-overdracht bij Dusseldorf Airport gebeurt vrijwel realtime via Narrowband-IoT (NB-IoT). Dit is het sensornetwerk van Deutsche Telekom, het moederbedrijf van T-Systems. NB-IoT wordt gezien als de internationale standaard voor IoT-netwerken waarmee ‘dingen’ efficiënt kunnen communiceren. Het is een zogenaamde low power wide area-techniek, die op een efficiënte wijze sensoren met het internet verbindt. De kosten van de hardware en het stroomverbruik zijn laag, terwijl de kracht van het signaal tot tien keer zo sterk is als dat van gsm. De techniek is hierdoor vrijwel overal en langdurig inzetbaar. NB-IoT is een internationale (3GPP-)standaard en zodanig ontwikkeld dat deze door elke mobiele aanbieder wereldwijd kan worden ingezet. Deze standaard is in 2016 tot stand gekomen in samenwerking met twintig wereldwijde partijen, waaronder Deutsche Telekom en Huawei.