Privacy en databescherming vormen bij Nederlandse bedrijven de grootste obstakels om IoT te implementeren; voor 39 procent van de ondernemingen vormen ze het grootste struikelblok. Andere oorzaken om IoT niet te implementeren, zijn een gebrek aan kennis en aan financiële middelen.
Nederlandse bedrijven maken maar beperkt gebruik van IoT-oplossingen. Slechts 6,7 procent heeft IoT-projecten lopen, terwijl het percentage wereldwijd 29 procent bedraagt. Het grootste gedeelte van de ondervraagde ondernemingen, zo’n 66 procent, is nog bezig met het in kaart brengen van hun problemen waarbij IoT-oplossingen kunnen helpen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Vodafone onder ruim duizend Nederlandse bedrijven.
Veel voordelen, IoT-kennis beperkt
Bedrijven die al gebruikmaken van IoT benoemen verschillende voordelen. Naast dat de helft van de IoT-gebruikers hun omzet zag stijgen, gaf 65 procent aan dat hun IoT-inspanningen hebben bijgedragen aan kostenvermindering, terwijl IoT bij één op de drie bedrijven heeft geleid tot een betere klantervaring.
Van de medewerkers bij Nederlandse bedrijven die actief zijn met IoT is 57 procent volgens het onderzoek goed tot uitstekend op de hoogte van de lopende IoT-projecten. Over IoT-kennis in bredere zin binnen de eigen organisatie zijn de respondenten doorgaans iets minder positief. Bijna een derde, 28,5 procent van alle ondervraagde Nederlandse beleidsbepalers, noemt het kennisniveau over IoT binnen hun organisatie ‘beperkt’ of zelfs ‘zeer beperkt’. Gebrek aan kennis en vaardigheden van medewerkers wordt gezien als één van de grootste obstakels om IoT te implementeren.
Investeringen in IoT
Bijna één op de vier Nederlandse bedrijven zegt meer te gaan investeren in IoT. Zodra bedrijven eenmaal actief zijn met IoT, zijn ze niet van plan hier minder aan uit te geven; slechts 0,4 procent van de bedrijven die al gebruikmaken van IoT geeft aan dat hun IoT-investeringen in de toekomst zullen dalen. IoT-specialisten hebben volgens de onderzoekers tot slot veel toekomstperspectief, zo’n 22 procent van de Nederlandse bedrijven die actief zijn met IoT schakelt hulp in van IoT-specialisten om hun data te beveiligen en een privacybeleid in te stellen.
Tien startups winnen IoT-Challenge
Tien startups zijn uitgeroepen tot de winnaars van de Vodafone TNW IoT Challenge. De winnende bedrijven zijn: Counterest, Flicq, Motion 10, Netop Technology, Semiotic Labs, Sodaq, Solder Creative, Tanktastic, Undagrid en Zio Health. De partners die een ‘challenge’ hebben uitgeschreven zijn: Damen, de Efteling, Facilicom Group, Health Hub Utrecht, Heineken, Jaarbeurs, Politie Nederland, SHV Energy, Stedin en Vitens.
Vodafone en The Next Web schreven deze wedstrijd uit met als doel innovatieve technologische oplossingen te vinden voor vraagstukken van tien grote bedrijven. Er meldden zich wereldwijd 267 startups en scaleups aan, vanuit 27 landen.