Het Rotterdamse internetbureau Youwe gaat in samenwerking met E-tail Genius de dienstverlening uitbreiden op het gebied van artificial intelligence (kunstmatige intelligentie, ai) en machine learning. De uit Delft afkomstige startup E-tail Genius helpt organisaties te groeien door toepassing van ai en data science. Het internetbureau krijgt 25 procent van de aandelen van E-tail Genius in handen met de optie voor nog eens 25 procent, aldus Rogier Hosman, één van de oprichters van Youwe.
‘We zijn twee verschillende werelden, die elkaar versterken’, zegt Hosman, die ook op termijn een volledige overname uitsluit. ‘Data science is niet onze core business, daar is E-tail weer heer en meester in. Zij hebben weer een tekort aan systeem ontwikkelaars, die wij weer kunnen leveren.’
Youwe en E-tail Genius laten weten ai voor ieder bedrijf toegankelijk te willen maken in een tijd waar volgens hun ai enkel is weggelegd voor techgiganten of innovatieve startups. ‘Up-to-date zijn is vandaag de dag niet meer voldoende. Om de concurrentie voor te zijn, moeten bedrijven eigenlijk al met één been in de toekomst staan. Precies daar kunnen wij nu nog efficiënter mee helpen. Door het productportfolio van E-tail Genius maken wij ai toegankelijk, we implementeren de modellen op maat en maken het tastbaar. De achterliggende technologie is daardoor geen black-box, zodat de organisatie weet aan welke knoppen er gedraaid moet worden om de gestelde doelen te bereiken’, zegt Rob Wiek, ceo van Youwe. De ai-kennis van E-tail Genius en kennis in datamanagement en software van Youwe worden volgens de partijen in deze samenwerking gebundeld.
Door het ai-platform van E-tail Genius kan Youwe voortaan naar eigen zeggen klanten concrete, betaalbare, toepasbare en bewezen op maat gemaakte ai-oplossingen bieden. Uit de samenwerking zijn meerdere ai-modules voortgekomen, gericht op het zo effectief mogelijk presteren van organisaties. Zo geeft de Demand Forecaster inzicht in de toekomstige marktvraag, stelt de Dynamic Profiling marketeers in staat om klanten op een individueel niveau te segmenteren, helpt de Algorithmic Pricing bij de optimale prijs per individuele order, geeft de Customer Loyalty Optimizer inzicht in welke drivers belangrijk zijn voor klantloyaliteit en krijgt een organisatie inzicht in welke factoren er voor retouren zorgen en hoe deze te verlagen zijn met de Return Reducer.