Netwerken zijn vaak inflexibel en kunnen maar met moeite nieuwe technologie en applicaties ondersteunen. Dit is een probleem voor bedrijven die willen innoveren, werkprocessen willen verbeteren en 'tech savvy'-personeel willen aantrekken. Waarom kunnen netwerken de druk niet aan?
Het werk van it-managers is de afgelopen jaren een stuk ingewikkelder geworden. De opkomst van bring your own device (byod), remote werken met specialistische software in de cloud, medewerkers die toegang nodig hebben tot onlinesystemen of documenten onderweg en de opkomst van slimme gebouwen… het draagt allemaal bij aan een complexe it-architectuur. Medewerkers verwachten overal en altijd te kunnen werken en toegang te hebben tot al hun data en contacten. Ze verwachten een vlekkeloze gebruikerservaring, mogelijk gemaakt door technologie. Elk gebrek aan connectiviteit kan leiden tot frustraties, stress, wantrouwen in het netwerk en verminderde productiviteit, bijvoorbeeld wanneer VoIP faalt of e-mails niet aankomen doordat het netwerk uitvalt.
Hoewel het gebruik van apparaten en cloudtechnologie geleidelijk is geëvolueerd, is het beheer van het netwerk bij veel bedrijven achtergebleven. En dat terwijl stabiliteit, schaalbaarheid en veiligheid van de netwerkopstelling juist van het grootste belang is. Met slechte connectiviteit zullen bedrijven niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van gebruikers en klanten.
Slim
Er is een toenemende behoefte aan het ‘slim’ zijn van bedrijven en hun gebouwen. Internet of things (IoT) wordt steeds belangrijker in onze manier van werken en er wordt verwacht dat zowel commerciële als residentiële bouwnetwerken steeds meer apparaten kunnen beheren. Veel gebouwen hebben inmiddels een hoger percentage apparaten aangesloten via het draadloze netwerk dan via het traditionele bekabelde netwerk. Mensen willen immers niet meer op een vaste werkplek werken.
Met name het mkb en jonge bedrijven maken veel gebruik van managed service offices, zoals Wework of Tech Space, waar medewerkers flexibel kunnen werken. Zodoende hebben zij te maken met meer aangesloten apparaten dan traditionele bedrijven. Deze manier van werken betekent dat veel bedrijven en medewerkers volledig afhankelijk zijn van het netwerk en cloudgebaseerde diensten om te functioneren. Zodoende hebben bedrijven steeds meer de behoefte aan een netwerkinfrastructuur waarop ze kunnen vertrouwen Gegevens moeten veilig opgeslagen zijn en toegankelijk zijn met een robuust netwerk, waar en wanneer dan ook.
Bedrijven realiseren zich vaak nog onvoldoende hoe afhankelijk ze zijn van software as a service (SaaS). Clouddiensten lopen uiteen van tools voor customer relationship management (crm), enterprise resource planning (erp) en financiële databases, tot bedrijfskritische elementen zoals e-mail, bestandsopslag en payroll. Het toevoegen van alle apparaten aan één netwerk – zonder te segmenteren in gebruikersgroepen en toestemmingsniveaus toe te kennen – is een potentieel veiligheidsrisico. Dit levert menig it-beheerder veel hoofdbrekens op.
Bijblijven
Het beheren van een complex geheel aan verbindingen en bedrijfskritische services kan moeilijk zijn. Maar veel bedrijven zijn tegenwoordigvoor hun activiteiten afhankelijk van clouddiensten. De cloud biedt veel voordelen voor bedrijven en het beheren van het netwerk via dit kanaal is hierop geen uitzondering. Een cloudoplossing kan helpen om te controleren waar verkeer vandaan komt, identificeren wie de gebruikers zijn en monitoren wanneer en hoelang mensen op het netwerk actief zijn. Dat zijn belangrijke inzichten om een veilig netwerk op te tuigen.
Realtime informatie over wat er op het netwerk gebeurt kan de it-beheerder ook helpen om de capaciteitsvraag in kaart te brengen en eventuele problemen op het gebied van connectiviteit op afstand op te lossen. Bijvoorbeeld door een access point te boosten of de netwerkcapaciteit te vergroten of juist te verkleinen naarmate de bedrijfsbehoeften veranderen. Dit kan met ons beheerplatform, dat gericht is op bedrijven die meerdere locaties hebben, zoals hotelketens, winkelketens en het mkb dat niet alle it-kennis in huis heeft. Bij fouten kan er snel worden ingegrepen zodat de continuïteit van de business wordt gegarandeerd. Het antwoord voor het beheren en toekomstbestendig maken van het netwerk ligt dus dichterbij dan je in eerste instantie wellicht denkt!