De Europese Commissie (EC) is bezorgd dat een fusie tussen de Nederlandse tak van T-Mobile en Tele2 leidt tot prijsverhogingen. Dit stelt de EC in een voorlopige analyse over mogelijke gevolgen van de fusie voor concurrentie op de mobiele retailmarkt.
Beide telecombedrijven zijn inmiddels door de Commissie op de hoogte gesteld met een zogeheten niet-openbare ‘Statement of objections’. Daarvan zijn de kernpunten door T-Mobile op de eigen website gepubliceerd.
Geen traditionele fusie
De bezwaren zouden volgens beide bedrijven om meerdere redenen ongegrond zijn. Zo zou na een fusie tussen T-Mobile en Tele2 het gezamenlijk marktaandeel van mobiele klanten een kleine 25 procent betreffen. Naar eigen zeggen is dat nog altijd minder dan het aandeel van de nummers 1 en 2 in de markt, KPN en Vodafoneziggo. Die bepalen voor een groot deel de concurrentie door kortingen te geven op vaste-mobiele bundels, aldus T-Mobile.
Verder zou Tele2 volgens de telecombedrijven voor een groot deel afhankelijk zijn van het mobiele netwerk van T-Mobile Nederland en gaat het niet om een traditionele fusie, waar de bedrijven gezamenlijk de derde positie in de mobiele markt innemen. Ze zien zichzelf meer als een duurzame, derde speler met behoud van het huidige concurrentieniveau. Wel achten de telecombedrijven zich na een fusie groot genoeg om op efficiënte wijze tegenwicht te bieden aan het volgens hen duopolie van KPN en Vodafoneziggo. Volgens T-Mobile verhogen deze twee partijen nu ongehinderd hun prijzen in de Nederlandse markt.
Amerikaanse en Aziatische telecommarkten
T-Mobile constateert in een reactie op haar website, dat Europa al jarenlang achterloopt op de Amerikaanse en Aziatische telecommarkten. Dat zou resulteren in een massale afname van investeringskapitaal: ‘Deze fusie is een unieke kans voor de Europese Commissie om te bewijzen dat de EU niet gefixeerd is op een ‘magisch aantal’ van vier spelers in elke markt, maar ook bereid is om een transactie te ondersteunen die de 5G-ontwikkeling in Nederland versnelt en nieuwe glasvezelinvesteringen mogelijk maakt, in een markt met twee dominante geconvergeerde spelers, met concrete voordelen voor de Nederlandse consument.’
De EC heeft tot 30 november 2018 de tijd om het onderzoek naar de voorgenomen overname af te ronden.