Capgemini Group heeft een nieuwe internationale 'business line' opgericht: Capgemini Invent. Onder dit merk wordt de expertise van Capgemini Group gecombineerd met Capgemini Consulting, Liquidhub, Fahrenheit 212, Adean, Adaptive Lab en Backelite. Door de krachtenbundeling op het vlak van organisatiestrategie, technologie, data science en creatief ontwerp verwacht het automatiseringsconcern managers beter te kunnen ondersteunen bij grote digitale veranderingen.
Capgemini Invent verenigt onder één merk de expertise van het consulting-onderdeel en van technologie en data science van de rest van de groep met het onlangs overgenomen Liquidhub, het adviesbureau voor innovatie, Fahrenheit 212 en drie creatieve bureaus: Idean, Adaptive Lab en Backelite.
De internationaal opererende business line omvat een team van zo’n zesduizend medewerkers, gevestigd in meer dan dertig kantoren en in tien creatieve studio’s over de wereld. De bedoeling is dat vanuit Capgemini Invent voor klanten een strategie voor digitale transformatie wordt bedacht met daarbij tastbare digitale oplossingen in de vorm van prototypes. Ook geeft het bedrijf aan hoe dit soort modellen zijn op te schalen tot daadwerkelijke producten en diensten.
Verbindingen
Marc Burger, hoofd van Capgemini Invent Nederland, verwacht dat er op de Nederlandse markt behoefte is aan ondersteuning om het zakelijk potentieel van digitale mogelijkheden te realiseren. ‘Dat komt doordat in ons land de dienstverlening en distributie dominant is in tegenstelling tot landen als Duitsland waar de maakindustrie de economie meer domineert. Deze sectoren worden nog meer beïnvloed door technologische ontwikkelingen als analytics, robotics en artificial intelligence. Denk aan chatbots bij de klantenservice of augmented reality, die je helpt visualiseren hoe kleding bij jou zal staan.’
Die behoefte wordt volgens Burger vergroot door de opkomst van internet of things (IoT). ‘IoT verbindt andere technologieën, wat leidt tot nieuwe waardeketens en ecosystemen. Hiervoor waren al deze technologieën nog geïsoleerde oplossingen. Nu alles samenkomt, groeit het aantal mogelijkheden explosief.’
Zes divisies
Capgemini Invent is opgedeeld in zes divisies: Innovation & Strategy, Customer engagement, Future of Technology, Insight Driven Enterprise, Operations Transformation en People & Organization.