KLM zoekt manieren om de handelsbekwaamheid van KLM-medewerkers en passagiers te vergroten met behulp van slimme digitale toepassingen. De vliegmaatschappij ontwikkelt samen met het Amsterdam Creative Industries Network (ACIN) onderzoeks- en ontwerpmethoden om dit verder vorm te geven. De overeenkomst verbindt KLM voor drie jaar met studenten, docenten en onderzoekers van de drie deelnemende hogescholen.
‘Onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven hebben elkaar nodig in deze wereld in transitie, waarin data en digitale technologie mensen meer inzicht kunnen geven in hun eigen handelen. Samen kunnen ze met een frisse blik slimme toepassingen en diensten ontwikkelen’, zegt Matthijs ten Berge. Hij is directeur van ACIN, een door de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Inholland opgericht landelijk talent-, kennis- en businessnetwerk voor de creatieve industrie en digitale technologie.
De samenwerking tussen KLM en ACIN richt zich in eerste instantie tot twee labs, plekken waar studenten, docenten en bedrijven gezamenlijk werken aan onderzoeken, toepassingen en diensten. Zo ontwikkelt het MediaLab onder meer nieuwe onderzoeks- en ontwerpmethoden en onderzoekt de luchtvaartmaatschappij in samenwerking met het Citizen Data Lab hoe informatie uit datasets kan worden ingezet om handelsbekwaamheid van passagiers en medewerkers te vergroten.
Knowledge mile
Ook gaat KLM samenwerken met bewoners, onderzoekers, studenten, docenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties van de ‘Knowledge mile’. Dit gebied in Amsterdam loopt van het Amstelstation tot de Nieuwmarkt. De zogeheten ‘Knowledge mile community’ wil van het gebied de slimste straat van Nederland te maken. Innovatieve oplossingen voor grootstedelijke problemen worden door de community onderzocht, getest en uiteindelijk getoond.