Gerhard van der Bijl is chief digital officer en chief information officer bij Royal FloraHolland. Wie wil zien wat een digitale transformatie in de praktijk betekent, ontmoet in Royal FloraHolland een treffend voorbeeld. De bloemenveiling heeft in ruim een jaar tijd haar organisatie, zowel business als it, anders ingericht en fors geïnvesteerd in digitale vernieuwingen. Dit is vooral de verdienste van Van der Bijl, waarmee hij een nominatie in de wacht heeft gesleept voor de Computable Awards 2018 in de categorie CxO van het Jaar.
In onderstaande video laat Gerhard van der Bijl zien hoe Royal FloraHolland digitaliseert. Inmiddels ligt er een ‘Digital First’-strategie, waarbij het digitaal platform Floriday leidend is, aangevuld met financiële en logistieke diensten. Er wordt hierbij intensief samengewerkt met kwekers en klanten. ‘Een fancy, digitale veiling optuigen is echter geen doel op zich. Als kwekers er niet op aanbieden, heeft het voor klanten geen zin om er gebruik van te maken. De huidige marktplaats heeft nog een belangrijke functie in de sector. Die is omgezet naar een nieuw digitaal platform en dat is met beleid gedaan.’
De jury van de Computable Awards 2018 heeft de genomineerden in de categorie CxO van het Jaar gevraagd om in een korte video hun nominatie toe te lichten. Onder andere op basis van het videomateriaal zal de jury in deze categorie percentages gaan verdelen over de genomineerden. De winnaar wordt bepaald op basis van juryoordeel en publieksstemming en wordt op 30 oktober 2018 bekend gemaakt tijdens de Computable Awards 2018. Bekijk daarom ook de volgende video: