In Nederland hebben wij qua digitale infrastructuur niet alleen een voorsprong op de rest van Europa, maar lopen we wereldwijd ook vooraan. Veel zeekabels die digitaal Europa met de rest van de wereld verbinden, komen hier in Nederland aan land. Wij zijn als het ware de toegangspoort naar de rest van Europa en ‘Holland' vormt zelfs het grootste knooppunt van internetverkeer ter wereld.
Ook andere factoren, zoals onze liberale wetgeving, betaalbare grondprijzen voor de vestiging van datacenters, de aggressieve telecomliberalisatie en het meeste stabiele energienet van Europa, hebben meegespeeld in de vorming van dit gunstige eco-systeem. Voorheen heeft de digitale ruggegraat vooral de core internetindustrie grote voordelen geboden. Nu blijken die vruchtbare omstandigheden ook de rest van het Nederlandse bedrijfsleven een grote voorsprong te geven en een kans te bieden om in de wereldwijde digitale transformatie een koploperspositie te verwerven.
Alles wordt een app
Digitale transformatie omvat het digitaliseren van bedrijfsprocessen en het maximaal benutten van de kansen die dat biedt. Van boekhouden tot het bestellen van koffie: alles wordt een digitale applicatie. Voor elk bedrijfsproces dat niet behoort tot de ‘core’ van uw business gebruikt u de best-of-breed oplossing die ontwikkeld is door een andere, gespecialiseerde partij die precies in het automatiseren van dat ene bedrijfsproces de beste is en daardoor de beste (cloud)applicatie kan ontwikkelen. Het heeft namelijk geen nut om al uw bedrijfsprocessen, zoals sales en human resources, zelf te bouwen en te onderhouden, terwijl het geen onderdeel van de core business uitmaakt. Sterker nog, door de applicaties van anderen volledig te omarmen maak u zichzelf flexibeler, sneller en schaalbaarder.
Nu kunt u als bedrijf nooit overal de beste in zijn, dus ieder bedrijf moet voor zichzelf een aantal zaken helder krijgen. Waar zijn wij nu echt goed in? Wat is onze core business? Waar bouwen we op de schouders van de digitale applicaties van anderen? En de belangrijkste vraag, welk deel van de keten kunnen wij zo verbeteren dat we met de ontwikkeling van een nieuwe applicatie (wereldwijd) marktleider kunnen worden? De slimste en beste oplossing in de markt wint. Het leuke is dat dit voor iedere bedrijfstak en -proces geldt. Daar is Salesforce een goed voorbeeld van.
Massive Multicloud
Tegelijkertijd wordt de interconnectie tussen de eigen digitale applicaties en de cloudapplicaties van derden, zoals leveranciers, klanten, en ketenpartners, cruciaal. Al die applicaties ‘praten’ met elkaar door middel van software-api’s. Het is allemaal nog relatief simpel als u die digitale applicaties standalone gebruikt in een webbrowser of op de mobiele telefoon.
Het is een ander verhaal wanneer men die applicaties integraal onderdeel maakt van de it-infrastructuur in een hybride, gedistribueerde architectuur, waarbij software-api’s de ‘lijm’ vormen om data tussen de verschillende onderdelen realtime te delen. Dan worden de eisen voor de onderlinge koppelingen (interconnectie) heel anders. Bedenk daarbij dat het tijdperk van ‘massive multicloud’ inmiddels is aangebroken: men praat niet meer met één, twee of vijf applicaties van derden; daar komen nog talloze cloudtoepassingen en -verbindingen bij. De interconnectie wordt dus cruciaal voor het succes in de digitale wereld en transformatie. Interconnectie tussen clouds, applicaties, neutrale datacenters, netwerken, serviceproviders, eindgebruikers, maar vooral tussen bedrijven, zowel in de rol van aanbieder als in de rol van gebruiker van digitale applicaties.
Nederland is met een sterke digitale infrastructuur ideaal gepositioneerd om de interconnectie in een wereld van ‘massive multicloud’ beter te faciliteren dan waar ook ter wereld. De bedrijven die digitale transformatie hoog op hun agenda hebben staan, kunnen zich in Nederland laven aan de bron van interconnectie, die de Nederlandse digitale infrastructuur als grootste knooppunt van de wereld biedt.
Growing-as-a-Service
Die enorm sterke, digitale infrastructuur die we in Nederland hebben, gecombineerd met onze relatief hoogopgeleide bevolking, zorgt ervoor dat er veel Nederlandse kanshebbers zijn om winnaar te worden binnen hun vakgebied. Een goed voorbeeld is de Nederlandse tuinbouw. Daar denken ze na over hoe de digitalisering de hele keten kan optimaliseren. De lokale markt is uitgegroeid: de grond in Nederland is simpelweg op en de business zelf is al verregaand geoptimaliseerd en efficiënter gemaakt. De winst die u op dat vlak kunt behalen is beperkt.
Vorig jaar presenteerde Greenport West-Holland het idee ‘Growing-as-a-Service’. Met onder andere sensoren, big data, algoritmes en slimme software, kunnen alle processen binnen de teelt en handel van tuinbouwproducten worden aangestuurd. Denk aan de temperatuur die automatisch in de kas kan worden geregeld, maar ook aan drones die in de kas over het gewas kunnen vliegen om met sensoren de plantengroei te analyseren en ziekten en plagen te detecteren. Het is eigenlijk geen kas meer. Het is een ‘software upgradeable’ groeicentrum voor voedsel en bloemen. En met behulp van een sterke digitale infrastructuur, kunt u bij wijze van spreken elk groeicentrum ter wereld op afstand besturen.
Digitale haven
Een andere illustratie van deze digitale transformatie is te vinden in de Rotterdamse haven. Digitalisering en de ‘connectiviteit van alles’ zijn twee belangrijke elementen voor de Haven van Rotterdam. Informatie over verkeer, lading, planning en haveninfrastructuur is van grote waarde voor het optimaliseren van transport en havenbeheer en vormt daarmee de toegevoegde waarde van de haven. Initiatieven op het vlak van nautische efficiëntie (Port Call Optimization) en verbeteringen in de haven en op het haventerrein (port community-systeem met daarin IoT- en blockchain-toepassingen) staan centraal in de ontwikkeling van het concept ‘port as a service’. Meer hierover is te lezen in het document ‘Roadmap Next Economy MRDH’.
Samengevat, Nederlandse bedrijven moeten gaan ontdekken waar hun kracht zit. Door bedrijfsprocessen te digitaliseren, processen die geen core business zijn te outsourcen naar cloudapplicaties, data te combineren en voorspellingen te doen op basis van kunstmatige intelligentie, kunnen zij bedrijfstakken en -processen over de hele wereld verbeteren. Zo kan een markt die lokaal is uitgegroeid, dankzij de uitstekende – digitale – randvoorwaarden op wereldwijd niveau de winnaar worden.
Dat Nederland voorloper is qua harde infrastructuur en digitale transformatie (DT) is mooi, maar hoe zit het met de soft skills van alle betrokkenen? Hebben ze naast hun specifieke technologische kennis ook de juiste zachte kennis (zoals empathie, veranderingsgezindheid, intellectuele nieuwsgierigheid en kennis van culturen en communicatie) om in hun vaak internationale, multiculturele teams (denk aan de samenwerking met Indiase ISPs) de DT te leiden?
De softskills die besteden we juist uit: “Good morning, thank you for calling. Let me select the perfect Work Instruction that can satisfy your request within the proper SLA requirements we dont know about’.