Air France-KLM en ict-dienstverlener QNH Consulting maakten afgelopen week bekend gezamenlijk een aantal belangrijke datawarehouses gemigreerd te hebben naar een nieuwe technologie. Een naar eigen zeggen noodzakelijke ingreep met het oog op onder meer de verhuizing van mainframes naar België. Computable wilde hier het fijne van weten en ging in gesprek met Kees Schipper, projectmanager bij Air France-KLM.
Welke database-technieken zijn gemigreerd?
‘Het betreft datawarehouses die op het IBM-mainframe draaien met DB2 databases, gebruik makend van Powercenter als ETL-tool. Deze zijn met dit project gemigreerd naar een Microsoft SQL omgeving, waarmee de database in het Air France-KLM-datacenter in Amsterdam blijft.’
Welke nieuw geïmplementeerde technologie betreft het precies?
‘De migratie heeft een technische achtergrond. Hiermee voorkomen we het probleem dat de afstand tussen datawarehouses in België, waar de database zou zijn, en de applicaties, die voornamelijk in het datacenter van Air France-KLM in Amsterdam draaien, te ver uit elkaar zouden staan. De technologie is niet nieuw voor Air France-KLM aangezien met zowel Powercenter als Microsoft SQL reeds uitgebreid wordt gewerkt.’
Betekent de migratie dat de mainframes in Nederland worden afgebouwd en vervangen door mainframes in België?
‘Vanuit zowel de Franse als de Nederlandse vestigingen van de Air France-KLM-datacenters worden de mainframes afgebouwd en vervangen door mainframes in België, dit realiseert een kostenbesparing voor het bedrijf.’
KLM is van plan de mainframes te verhuizen naar België. Waarom juist België?
‘België is gekozen om voor beide airlines binnen Air France-KLM het latency effect zo klein mogelijk te houden.’
Nu is in Saint-Ghislain een datacenter van Google gevestigd, wat wordt gemonitord door IBM. Wordt dit wellicht de nieuwe locatie voor de mainframes van KLM en betekent dat ook dat IBM voor KLM het beheer gaat doen?
‘De locatie in België wordt om veiligheidsredenen niet vrijgegeven. De migratie op zich is onafhankelijk van de vraag wie het beheer gaat doen. Het is mogelijk dat op termijn het technische beheer, uitsluitend voor de mainframes, geleidelijk door IBM overgenomen gaat worden.’
Betekent dit dat op termijn het datacenter in Nederland sluit?
‘Nee, dit zal zeker niet het geval zijn. Deze migratie betreft slechts de mainframes in de betreffende Franse en Nederlandse datacenters.’
De verhuizing zou besparingen realiseren. Betekent dit ook een besparing op personeelskosten door eventuele ontslagen?
‘Er zullen uitdrukkelijk geen ontslagen gerelateerd zijn aan de migratie. De besparingen zijn het gevolg van efficiency- en synergie mogelijkheden, die na de verhuizing van de mainframes ontstaan.’
De migratie duurde langer door complexiteit van bestaande verbindingen. Waar moeten we dan precies aan denken?
‘Doordat Air France-KLM gewend is direct vanuit de business onderdelen snel en flexibel gebruik te kunnen maken van de informatie in de datawarehouses, zijn deze op verschillende manieren en met verschillende technieken ontsloten. Sommige datawarehouses hadden al een lange historie met veel connecties. Het inventariseren van deze verbindingen en omzetten naar de MS SQL-technologie, moest zorgvuldig gebeuren om geen vitale processen te missen, dit heeft meer tijd gekost dan oorspronkelijk geraamd.’