De betrokkenheid van klanten is voor organisaties in de financiële sector door de komst van digitale tools en technologieën flink veranderd. Klanten hebben hogere verwachtingen en het bieden van een naadloze gebruikerservaring over meerdere kanalen is daardoor noodzakelijk geworden. Dit geldt ook voor Triodos Bank, een wereldwijd opererende bank die zich sterk richt op duurzaamheid.
Triodos Bank is een financiële dienstverlener die zich inzet om geld te gebruiken voor positieve, sociale, ecologische en culturele veranderingen. Om deze boodschap effectief over te brengen had Triodos behoefte aan een betere digitale ervaring voor klanten. Door klanten meer inzicht te geven in de goede doelen die ondersteund worden met hun spaargeld en om het doneren aan goede doelen eenvoudiger te maken, wilde Triodos een ervaring creëren waarmee de bank zich kan onderscheiden van andere banken.
Uitdagende opdracht
De bestaande mobiele applicaties van de bank waren verouderd en het aanpassen en moderniseren van deze applicaties, om aan de verwachtingen van de moderne klant te voldoen, zou meer kosten dan dat het op zou leveren. Daarom besloot Triodos Bank te investeren in een nieuw digitaal omnichannel-kanaal, waarmee de bank klanten een betere klantervaring kon bieden. Als gevolg van dit besluit diende de architectuur volledig opnieuw te worden ontworpen. Een opdracht die voor een klein team ontwikkelaars een grote uitdaging vormde.
‘Met een paar ontwikkelaars konden we geen volledige native app ontwikkelen voor zowel iOS als Android, die zou voldoen aan de eisen die we gesteld hadden’, meent Winfred van Egteren, componentarchitect bij Triodos Bank. ‘We zouden het team moeten opsplitsen in twee of drie developers per applicatie en dat zou onze afdeling versplinteren.’
Geen pasklare oplossing
Triodos Bank verkende in eerste instantie een aantal standaardoplossingen die de onderneming in staat moesten stellen om platformoverschrijdende web- en mobiele apps te ontwikkelen. Tussen deze mogelijkheden kon de bank echter niet de juiste oplossing vinden. Daarnaast waren zij er niet zeker van dat deze oplossingen de noodzakelijke applicaties zouden kunnen opleveren voor de gestelde deadline. Bovendien zou integratie een grote uitdaging kunnen vormen bij de keuze voor een pasklare oplossing.
Dit vormde voor Van Egteren aanleiding om Progress Nativescript, een open source-framework voor het bouwen van native cross-platform applicaties, te verkennen. Nadat hij het framework voor een paar persoonlijke projecten succesvol had getest, besloot hij Nativescript voor te stellen als oplossing voor het ontwikkelen van de Triodos-apps.
Eén code base
Nativescript bood het team ontwikkelaars bij Triodos, voornamelijk bestaande uit Java-developers, de mogelijkheid om efficiënt te werken, terwijl ze daarnaast de omnichannel-ervaring die zij voor ogen hadden creëerden. Omdat Nativescript gebruik maakt van Angular werden de ontwikkelaars in staat gesteld hun webvaardigheden volledig te benutten. Daarnaast konden zij code delen om high-performance cross-platform applicaties te ontwikkelen. Door één code base te gebruiken voor alle verschillende toepassingen was er meer ruimte om tijd te besteden aan het ontwikkelen van unieke en innovatieve features.
‘Nativescript was de oplossing voor het team’, vertelt Van Egteren. ‘Dankzij Nativescript konden we gebruikmaken van onze webvaardigheden om apps te bouwen met native UI, zonder te hoeven investeren in iOS- of Android-ontwikkeling. Geen verschillende code bases, geen verschillende CI-toolings en een minder steile leercurve.’
Iets meer tijd voor Nederland
In een tijdsbestek van vijf maanden heeft Triodos Bank de nieuwe applicaties voor mobiel bankieren, voor iOS en Android, ontwikkeld en in gebruik genomen in het Verenigd Koninkrijk. De applicaties voor de Nederlandse markt volgden kort daarna. Hier was iets meer tijd voor nodig omdat de Nederlandse applicatie over een uitgebreider aanbod van producten en diensten beschikt. ‘Dankzij Nativescript kunnen we efficiënter werken, wat ons heeft geholpen de time-to-market van de nieuwe mobiele applicaties te versnellen’, vertelt Stefanie de Niet, teamleider bij Triodos Bank.
Voordelen zoals native api-toegang maken het mogelijk voor de ontwikkelaars van Triodos Bank om functies en functionaliteiten te creëren die afgestemd zijn op de mogelijkheden van het apparaat van de gebruiker. Terwijl backend rest api’s eenvoudige integratie en hoge schaalbaarheid mogelijk maken. De nieuwe Triodos Bank-applicatie is een verbetering ten opzichte van de vorige applicatie en helpt de bank om hun visie te realiseren. In aanvulling op de basiscapaciteiten van de bank, zoals het controleren van banksaldi en het overmaken van geld, stelt de toepassing klanten ook in staat om te volgen hoe hun geld ten goede komt aan goede doelen.
Weten waar je geld naartoe gaat
De functie ‘weten waar je geld naartoe gaat’ laat klanten bijvoorbeeld zien aan welke liefdadigheidsorganisaties Triodos Bank geld leent en verstrekt klanten informatie over de plaats waar hun spaargeld wordt belegd. Daarnaast is er een donatie-adresboekfunctie die klanten in staat stelt om eenvoudig donaties te doen aan de lokale gemeenschap, liefdadigheidsinstellingen en non-profitorganisaties.
‘Een van de hoofddoelen van de nieuwe applicatie was om de manier waarop we ons verhaal vertellen te verbeteren’, aldus Van Egteren. ‘Nativescript helpt ons om dit te doen door ons in staat te stellen rijke platformoverschrijdende applicaties te leveren met unieke content en functies, terwijl wij als team ook snel en wendbaar zijn. Functionaliteiten zoals ‘weten waar je geld naartoe gaat’ helpen ons om aan onze klanten over te brengen waar hun geld voor gebruikt wordt om een positieve impact te creëren.’