Virtuele assistenten in auto’s moeten in de toekomst over veel meer emotionele intelligentie beschikken. Om de assistenten te ‘vermenselijken’ gaat Nuance Communications, specialist in stemherkenning een samenwerking aan met Affectiva, gespecialiseerd in kunstmatige emotionele intelligentie.
De Affectiva Automotive AI zal samengevoegd worden met het Dragon Drive-platform van Nuance. Deze geïntegreerde oplossing vormt de eerste auto-assistent die de complexe cognitieve en emotionele staat van zowel bestuurders als passagiers moet begrijpen en zijn gedrag daarop aanpast.
Het systeem kan gezichtsuitdrukkingen oppikken zoals vreugde, boosheid en verrast zijn, maar in realtime die emoties ook in stemmen detecteren. In de toekomst kunnen deze oplossingen ook worden ingezet om gevaarlijke situaties te herkennen, bijvoorbeeld wanneer een bestuurder slaperig wordt, begint te gapen of is afgeleid.
Dragon Drive wordt nu al ingezet in meer dan tweehonderd miljoen auto’s van onder meer BMW, Audi, GM, Ford en Toyota. Het systeem herkent veertig talen. ‘De manier waarop mensen willen interageren met technologie, of dat nu een virtuele assistent thuis is, dan wel een assistent in de auto, is aan het veranderen’, zegt dr. Rana el Kaliouby, ceo and co-founder van Affectiva. ‘Bedrijven kunnen hier op in spelen door auto-assistenten in te zetten waarmee een band ontstaat, die intelligent zijn en reageren zoals mensen dat zouden doen. Dit brengt een belangrijke opportuniteit mee om hun producten te differentiëren van de concurrentie en bereid hen voor op verwachtingen van consumenten in de toekomst.’