De Rotterdamse startup Shypple ontvangt een investering van 1,7 miljoen euro voor het verder ontwikkelen van een online platform dat de supply chain van zee-en luchtvracht transparant moeten maken. Het geld komt van de Brabantse ontwikkelmaatschappij (BOM), August Ventures en private investeerders. Fonq-oprichter Patrick Kerssemakers investeert via August Ventures in Shypple.
Kerssemakers is ook benoemd tot adviseur van de Rotterdamse startup. Met het groeigeld wil Shypple het online platform dat het nu ontwikkelt voor zeevracht op termijn ook geschikt maken voor luchtvracht. Ook Treatwell- en Just-Eat.com-oprichter Laurens Groenendijk, tevens medeoprichter en cmo van Hiber, leverancier van IoT-diensten via satellietcommunicatie, steekt via het fonds geld in Shypple.
Shypple ontwikkelt een online platform dat een einde moet maken aan niet-transparante kostenposten en onduidelijkheid rondom transportprocessen die vaak de kop opsteken bij internationale handel en transport. Het bedrijf licht toe: ‘Een groot gedeelte van de kosten van het verschepen van goederen komt door de afhandeling en communicatie van verschillende partijen. We maken een einde aan de papierwinkel die ontstaat door de communicatie en documentatie bij zeevracht.’
De startup wil via zijn oplossingen de meest efficiënte routes en prijzen inzichtelijk maken. Dat gaat via een webapplicatie. ‘Het dashboard toont live de statussen van alle verschepingen. Daarnaast bieden we verschepers verschillende boeking-, planning- en communicatie-mogelijkheden’, staat in een persbericht over de investering. Volgens de startup ontstaat zo meer zekerheid in het managen van kosten en de afhandeling van zeevracht. De startup verbindt naar eigen zeggen wereldwijd zo’n achthonderd havens. Op den duur wil het bedrijf zijn systeem ook introduceren voor luchtvracht.
Booking.com
De Rotterdamse startup positioneert zich als de Booking.com voor zeevracht. Het heeft tot doel om in een gebruiksvriendelijke webapplicatie de beste en goedkoopste opties aan te bieden voor vrachtvervoer.
Het bedrijf bestaat twee jaar en groeide in die tijd van drie naar 25 man, aldus Jarell Habets, oprichter van Shypple: ´Onze snelle groei – maandelijks nemen we twee tot drie mensen aan – verklaar ik door de toenemende behoefte van bedrijven om supply chains inzichtelijk te maken. Hierdoor is het verschepen van vracht geen ´black box´meer’.
Een van de nieuwe applicaties van Shypple is een chat-functie op zending-niveau waardoor er voor elke zending sneller en beter onderling samengewerkt kan worden. ‘Soms zijn er wel acht mensen betrokken bij een zending: van de inkoopmanager, de logistiek-manager tot de opslag. Hiermee kunnen ze eindelijk efficiënt met elkaar communiceren’, licht de startup toe.