Het machtigste bedrijf ter wereld bestaat twintig jaar: Google. Ze hebben weliswaar geen monopoliepositie maar zijn ze veruit de meest gebruikte zoekmachine. Er zijn nog wel andere zoekmachines die het proberen zoals Bing. Maar Bing is vooral irritant omdat het op één of andere manier zichzelf naar voren schuift als jouw favoriete zoekmachine terwijl jij al honderd keer hebt aangegeven ‘ik wil gewoon googelen’. Het is alsof je een vraag aan iemand stelt en ineens komt er zo’n irritant meisje met twee staartjes die roept: ‘ik weet het, ik weet het’.
Ik las van de week dat de naam Google verwijst naar ‘Googol’, het getal één met honderd nullen, wat volgens Google symbool staat voor de enorme hoeveelheid aan data die de zoekmachine verwerkt. Ik denk dat de één met honderd nullen symbool staat voor het bedrag aan advertentie-inkomsten wat ze elke maand ontvangen. Google is natuurlijk niet een zoek- maar één grote advertentiemachine.
Googelen
Google heeft ook niet de antwoorden op jouw vragen. Ze wijst aan wie de vraag mag beantwoorden. Waarom presenteert Google, als je een simpele vraag stelt, twaalf miljoen resultaten? Je gebruikt er hooguit drie. Alsof je ineens een 24-delige encyclopedie in je schoot krijgt geworpen met de opmerking ‘het antwoord staat op de eerste pagina’. Je gebruikt niet eens de drie beste resultaten, maar de drie sites die het meest hun best hebben gedaan om hoog in de Google-ranking te komen. Het erge is, je gelooft Google. Eigenlijk zou er een onafhankelijke zoekmachine moeten zijn die ook aangeeft: deze website klopt.
Informatie is macht zeggen ze altijd. Nee informatie verstrekken is macht. En dat lukt ze heel aardig. Googelen is inmiddels een werkwoord. Weliswaar een werkwoord wat niet te vervoegen valt want wat is het: ik googel, hij googelt? Of is het op z’n Engels: ik google, hij googled? Het is het eerste. Tenminste ik heb ’t even gegoogeld. Dus het klopt.
Zelfde geldt voor Facebook, enz ,Informatie is zeker macht en dat is heel erg eng, de uitkomsten van jou zoekargument wordt bepaald door commercie in de eerste plaats.
Mensen zijn nu nog gemakkelijker te manipuleren dan ooit te voren, nieuwsgeving kan kinderlijk eenvoudig “gestuurd” worden (wat al volop gebeurd).
Google geeft niet alleen informatie, als je Chrome gebruikt wordt alles wat je doet bij Google opgeslagen.
En die fantastische GDPR gaat daar NIETS aan veranderen.
Goed commentaar, maar geen eye opener: wisten we eigenlijk toch al!
Ik gebruik Maps binnen Chrome om mijn routes voor mijn werk in de Benelux te optimaliseren over een kleine 250 klantadressen, maar het bezoekprogramma is elke maand behoorlijk wisselend dus als ze een patroon zouden willen ontdekken dan hebben ze data van wel 5 jaren of meer nodig en zolang blijf ik dit niet meer doen.
Een ander punt: is het te doen om met een groep it-ers zo’n meer onafhankelijke zoeker te maken zonder de (advertentionele) eigenschappen van Google en zonder dat meisje van Bing? Ik zou denk ik wel willen meewerken: weet geeft het startsein?
@Ruud van de Made
Zoiets bestaat ook al: https://duckduckgo.com/, maar deze haald niet altijd hetzelfde resultaat als Google.