De opkomende golf van digitalisering zal ons werk voorgoed veranderen. Ja, digitalisering kost mensen hun job. Maar waar door digitalisering banen verloren gaan, ontstaan ook nieuwe noden en opportuniteiten. Alleen is er dikwijls geen match tussen die nieuwe jobs en de vrijgekomen mensen. Hoe we met die uitdagingen omgaan, zal het succes van onze arbeidsmarkt in de komende decennia bepalen.
Experts voorspellen dat ongeveer 85 procent van de jobs die we zullen uitvoeren in 2030, vandaag nog niet bestaan.. Het is dus niet belangrijk om vandaag al over de kennis en vaardigheden te beschikken om die jobs in te vullen, maar wel het vermogen om ze te vergaren. Door levenslang te leren, kunnen werknemers het stuur van hun carrière zelf in handen nemen en meegroeien met de vraag in de markt. Zo blijven ze een hele carrière lang inzetbaar.
Bovendien is de klassieke loopbaan een uitstervend ras. We moeten af van de gedachte dat je in een bedrijf als junior start om – als het even kan – als manager te pensioneren. Het lijkt erop dat de werknemer van de toekomst van project naar project zal hoppen, zelfs bij verschillende werkgevers, omdat hij daar op dat moment nodig is.
Op dit moment gaapt er een kloof tussen de kansen die digitalisering creëert en de jobs die erdoor getroffen worden. Mensen die afgedankt worden, hebben niet noodzakelijk – en meestal niet – de kennis en vaardigheden die nodig zijn om de nieuwe noden in te vullen. Door levenslang te leren, krijgt een werknemer dus meer vrijheid, maar ook de volledige verantwoordelijkheid over zijn eigen loopbaan. Hij zal er zelf mee moeten voor zorgen dat hij zijn hele carrière lang inzetbaar blijft.
Maar ook werkgevers zullen zich moeten aanpassen aan die nieuwe manier van werken als ze succesvol willen blijven. In de organisatie van de toekomst zal het cruciaal zijn om de werknemer centraal te stellen. Bedrijven zullen zich moeten profileren als een interessante en degelijke werkgever. En ze zullen hun medewerkers steeds moeten inzetten op de projecten waar ze, aan de hand van hun vaardigheden, de grootste meerwaarde kunnen bieden. Bovendien moeten zij werknemers de tools geven om ownership van hun carrière te nemen en non-stop te blijven leren.
HR-proces moet en kan slimmer
Om de match tussen werkzoeker en job te kunnen (blijven) maken, moeten we het HR-proces anders bekijken.
We vertrouwen voor rekrutering nog te sterk op het inschattingsvermogen van mensen, hun buikgevoel, en te weinig op objectieve factoren. De meeste HR-diensten openen vacatures, hopen dat de juiste mensen solliciteren en kiezen dan op basis van een interview voor de juiste kandidaat.
Omgekeerd moeten ze ook hopen dat een kandidaat voor hen kiest. Bedrijven zullen zich meer moeten profileren als aantrekkelijke werkgevers om talent aan te trekken en te kunnen behouden. Recruiters zullen moeten evolueren naar een strategie die dat talent centraal stelt. Zij zijn daarin de spelverdelers, die actief op zoek gaan naar de juiste werknemer voor de juiste job op het juiste moment.
Nieuwe technologieën, zoals artificiële intelligentie, kunnen recruiters daarbij helpen.
AI voorspelt nu al waar files zullen staan, welke mails we absoluut wel en zeker niet willen lezen of welke Netflix-serie we leuk zullen vinden, maar ook voor HR zijn er oneindig veel toepassingen te bedenken. Het fintech-ecosysteem B-Hive ontwikkelde met TalentBuzz als een van de eersten een digitaal platform om dat effectief te doen. Op 26 september wordt een betaversie van de digitale marktplaats officieel gelanceerd op SuperNova in Antwerpen.
Het platform matcht werkgevers en werknemers met behulp van artificiële intelligentie en geeft zelfs meteen aan waar de eventuele werkpunten liggen. Meer nog: het voorspelt in detail waar er een tekort aan gekwalificeerde mensen zal ontstaan om daar in de rekrutering meteen op in te spelen. De technologie helpt om objectievere keuzes te maken, door cv’s en jobomschrijvingen op een intelligente manier met elkaar te matchen en zo shortlists van geschikte kandidaten samen te stellen.
Rekrutering blijft mensenwerk, maar we hebben technologie nodig om massaal verborgen potentieel te ontdekken en te benutten. Dit is het moment om de digitalisering aan te wenden ons zo optimaal mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt van de toekomst.
Ellen Thijs, executive business manager bij B-Hive
Zou dat dan betekenen dat de recruitering van HR nog racistischer wordt? Want diverse experimenten met AI toonden aan dat deze al redelijk snel het hen aangeleerde racisme gingen verwerken in hun antwoorden en dat deze toch niet zo goed bevonden werden.