De dag dat vliegtuigpassagiers een lange vlucht met een vr-bril uitzitten, is verder weg dan gehoopt. Een onderzoek van KLM en Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) wijst uit dat passagiers met een vr-bril door de bemanning slecht zijn te bereiken en daarmee een veiligheidsrisico vormen.
Het experiment naar het gebruik van een virtual reality (vr)-bril door vliegtuigpassagiers met betrekking tot veiligheid, service aan boord, beleving en comfort vond plaats in een cabinesimulator van KLM op Schiphol-Oost.
Veertig KLM-vrijwilligers en een de bemanning van een toestel werden daar aan verschillende vluchtscenario’s blootgesteld, van een rustige vlucht tot een ruige decompressie-vlucht. Het rustige scenario leverde geen bijzonderheden op, al bleek wel dat de cabinebemanning meer moeite moest doen contact te maken met de vr-brildragers.
Vervolgens werd er een turbulente vlucht uitgevoerd en als laatste een vlucht, waarbij het vliegtuig flink heen en weer schudde met veel lawaai, flikkerden lampen, uit het plafond vallende zuurstofmaskers en instructies schreeuwende bemanningsleden. Opvallend was dat vr-brildragers zich niet bewust waren van de noodsituatie, omdat ze helemaal opgingen in hun virtuele wereld.
Waarde
Hoewel de definitieve resultaten dit najaar worden verwacht, lijkt het effect van het experiment dat vr een toegevoegde waarde heeft voor passagiers, maar ook van invloed is op de communicatie met de bemanning en daarmee mogelijk ook op de veiligheid aan boord.
Volgens de onderzoekers is het bij het ontwikkelen van vr-apps dan ook belangrijk om hier rekening mee houden. Het uitgangspunt: een vr-bril kan belevingsvol, informatief en comfortabel zijn, maar mag niet koste gaan van de communicatie met de bemanning en de veiligheid aan boord.