Het kan bijna niet anders dat KPN een vrouwelijke chief business market krijgt. Het telecombedrijf heeft een volledig mannelijk managementteam en ook de pas ingestelde executive committee telt geen enkele vrouw. Er is één vacature en een vrouwenquotum.
Het ontbreken van vrouwen in de top van KPN is opmerkelijk. In theorie hanteert het concern al sinds 2009 een vrouwenquotum. Dit betekent dat de onderneming ernaar streeft om op minstens 30 procent van de topposities vrouwen te hebben. Er is verplicht beleid, waarbij de shortlist voor hoge jobs altijd voor minimaal de helft uit vrouwelijke kandidaten bestaat. Dit staat te lezen in een intern KPN-magazine, meldde het AD afgelopen juni.
Mannenbolwerk
Toch is de bedrijfstop sinds 2012 een mannenbolwerk. In dat jaar vertrok Carla Smits-Nusteling als enige vrouwelijke bestuurslid en als chief financial officer bij KPN. Haar functie werd overgenomen door een man.
De vierkoppige raad van bestuur en de tienkoppige executive committee bestaan enkel uit mannen. Van de acht leden van de raad van commissarissen, zijn slechts twee vrouwelijk.
Aanpassing management
KPN staat op het punt om zijn managementstructuur aan te passen. De rol van de chief commercial officer (cco) wordt gesplitst in twee managementfuncties: de chief business market en de chief consumer market. Voor de laatste functie is inmiddels een man aangesteld: de Belg Jean-Pascal Van Overbeke.
De functie chief business market is nog vacant. Deze wordt tijdelijk waargenomen door ceo Maximo Ibarra. Het ligt voor de hand om op deze functie een vrouw neer te zetten, gezien de scheve man/vrouw-verhouding en het bestaan van het vrouwenquotum voor topfuncties binnen KPN.
Zoektocht
Een woordvoerder van KPN meldt dat het bedrijf bij de zoektocht naar een geschikte kandidaat voor de functie chief business market ‘uiteraard’ rekening houdt met het gestelde vrouwenquotum uit 2009. ‘Zodra hierover meer duidelijkheid is, zullen wij dat uiteraard bekendmaken.’
Met de nieuwe managementstructuur verwacht de telecomonderneming sneller te kunnen inspelen op de veranderende markt en de bedrijfsstrategie sneller te kunnen uitvoeren, legt de woordvoerder uit. De tien leden van de executive committee gaan de dagelijkse activiteiten aansturen.
Cco stapt vervroegd op
De huidige chief commercial officer Frank van der Post, wiens rol dus wordt gesplitst in twee functies, stapt op per 15 september. Dat is enkele maanden voordat de termijn van zijn functie officieel verstrijkt. ‘Frans is in lijn met deze wijziging overeengekomen om KPN te verlaten’, aldus de woordvoering.
KPN is een bedrijf, dat winst moet maken.
Is het dan niet (veel) logischer, dat er een systeem is van de beste mens op de juiste plek?
Tegenwoordig moet alles ook gender-neutraal zijn, waarom dit niet?
Gewoon uit de beschikbare pool de beste mens kiezen, ongeacht het geslacht, of seksuele voorkeur.
Ik zie het een beetje zoals Ron.
Mij een zorg wie de winkel leid, als het maar een heel geschikte persoon voor die functie is.
Als die persoon een Alochtone Lesbische vrouw afkomstig van Mars is vind ik dat prima,
als de tent maar fatsoenlijk gerund wordt