Het valt mij op dat de meeste bedrijven die ik spreek, kiezen voor een kortetermijnstrategie waar het cloud computing betreft. Waar heeft dit mee te maken? Kan er niet beter gekeken worden naar wat men op lange termijn wil bereiken?
Wanneer u als organisatie een keus moet gaan maken tussen public, private en hybrid clouds is het verstandig om uit te gaan van uw huidige en toekomstige behoeften op het gebied van databeschikbaarheid en -mobiliteit, connectiviteit en schaalbaarheid. In de praktijk wordt er vaak gekeken naar een kortetermijnstrategie, zo merk ik. Een voorname reden is, dat veel organisaties de cloud ‘ingerold’ zijn. Vanuit development of andere afdelingen binnen een bedrijf is het gebruik van een publiek cloud-platform of een cloud-applicatie de organisatie binnengeslopen. De oplossing is na verloop van tijd de standaard geworden voor de gebruiker. Het wordt dan lastig om deze uit te zetten, terwijl op bedrijfsstrategisch niveau een andere keuze betere resultaten zou opleveren.
Ook de beschikbare financiële middelen spelen een rol om kortetermijnbeslissingen te nemen. Om uzelf ‘it-infrastructureel dynamisch’ te maken, vergt een aanzienlijke voorinvestering. Denk daarbij niet alleen aan (orchestratie)technologie, maar bijvoorbeeld ook aan assessments om te bepalen welke data en applicaties op welke plek het best tot hun recht komen. Het vergt nogal wat om deze exercitie te doen, terwijl het lastig te bepalen blijkt wat de investering oplevert op lange termijn. Als ik om me heen kijk, zie ik nog maar weinig organisaties die alles al tot in de puntjes hebben uitgedacht waar het hun langetermijnstrategie voor de cloud betreft. Vaker wordt een cloud-deal afgesloten op basis van de huidige behoefte. Organisaties zijn niet bezig met langetermijndoelen, maar focussen zich op de huidige behoefte. Een snelle manier om jezelf te dwingen iets verder vooruit te kijken is door je check-list te verlengen met twee punten: het exit-plan en het menselijke aspect.
Exit-plan
Naast budgetbeschikbaarheid weten veel organisaties niet waar te beginnen. Er is heel veel informatie beschikbaar en om deze tot u te nemen, kost nogal wat tijd. Mond-op-mond reclame scoort daarom nog steeds hoog bij het maken van diensten- en productkeuzes. Laat u niet verleiden om tips uit uw netwerk op te volgen, als u er zelf nog niet goed in verdiept hebt. Een goed uitgestippelde strategie is complex en vraagt om maatwerk, denk daarbij ook aan het opstellen van een exit-plan. Het is namelijk nog niet wettelijk bepaald dat de clouddienstverlener helpt bij het overstappen naar een nieuwe dienstverlening. Er is weinig jurisprudentie en in dergelijk zaken wordt er meestal gekeken naar hoe afhankelijk een organisatie is van clouddienstverlener. Als organisatie kunt u maar beter een goede cloud exit-strategie hebben met een uitgewerkte exit-regeling.
Menselijk aspect
Het in kaart te brengen van de roadmap van de organisatie en dit mee te nemen in uw cloudstrategie is dus zeker geen overbodige luxe. Waar (wie) we op dit moment als organisatie? Waar (wie) zijn we over vijf jaar? Wat doen we als er behoefte is aan verandering? U zult merken dat u met de antwoorden op deze vragen sterker in de onderhandeling stapt. Focus daarbij op de thema’s data management en datamobiliteit, die gaan helpen bij het vinden van de juiste cloud-partners voor een lange termijnstrategie. De cloud gaat de komende jaren namelijk steeds meer vragen om het menselijk aspect vanuit beide kanten. Accountmanagers krijgen een steeds belangrijkere rol bij cloudaanbieders omdat er steeds meer behoefte is aan persoonlijk contact. Daarnaast is het goed om realiseren dat medewerkers veel kennis en ervaring ter beschikking hebben over de sector, klanten en trends die er spelen. Maak hier gebruik van. Cloud is meer relationship dan ooit tevoren. Wanneer u zich hier bewust van wordt zal men de inspanning er ruimschoots uithalen.
Mocht u binnenkort voor een cloudkeuze staan, ga goed voorbereid de markt ontdekken om de mogelijkheden onder de loep te nemen. De bekende public clouds van Amazon, Microsoft en Google functioneren prima om een deel van uw it-vraagstukken op te lossen, maar zijn niet de ‘Heilige Graal’. Hun streven om hét wereldwijd dominante public cloud platform te worden, heeft wel enorm geholpen om de markt op te voeden wat betreft cloud computing en de adoptie te versnellen. Om tot een doordachte cloudstrategie te komen, zullen bedrijven naar mijn mening hun horizon iets verder in de toekomst moeten leggen. Dat helpt ze om straks daadwerkelijk ‘free as a bird’ te zijn in hun it-behoeften en niet ‘stuck in a cloud’.