De Europese tak van het Japanse JVCKenwood is een handelsorganisatie die in een sterk concurrerende markt altijd snel moet kunnen leveren. Dat kan niet zonder ict met goede disaster recovery. Deze redundante systemen levert SLTN Inter Access, zodat de handel altijd kan doorgaan zonder dat JVCKenwood zich druk hoeft te maken om eventuele uitval.
Al tien jaar vormen JVC en Kenwood één bedrijf. De producten zijn onder de twee bekende merknamen separaat verkrijgbaar, maar de backoffice is ondertussen bijna volledig samengevoegd. Daarin speelt Nederland een belangrijke rol, want het Europese hoofdkantoor van JVCKenwood bevindt zich in Uithoorn. Daar is tevens de centrale ict-afdeling gevestigd, die zorgt voor het efficiënter maken van de operaties.
Continuïteit is cruciaal
‘We zijn een organisatie in beweging’, zegt Hans Bos, general manager ict bij JVCKenwood Europe. ‘We hebben bijvoorbeeld afscheid moeten nemen van de markt voor televisies, omdat daar geen marges meer op te behalen waren. We zijn daarentegen weer heel sterk in communicatieproducten met Kenwood. Daarnaast heeft JVC een groot marktaandeel op de markt voor videocamera’s. Zowel JVC als Kenwood zijn bovendien sterk aanwezig in de automotive-markt.’
Het Europese hoofdkantoor in het Nederlandse Uithoorn is leidend in de regio, vervolgt Bos. ‘We werken met een branchestructuur, wat betekent dat andere Europese landen, waaronder België, direct aan ons rapporteren en niet aan Japan. We zijn in de eerste plaats een handelsorganisatie, waarbij ict een grote rol speelt in het ondersteunen van de organisatie. De handel moet continu doorgaan, want een dag niet kunnen leveren schaadt ons imago en kost veel geld. Continuïteit van de systemen is dus cruciaal.’
Digitaliseren van inkoopfacturen
Daarnaast wprdt in het kader van efficiencyverbetering bij JVCKenwood gekeken welke processen er op de werkvloer geautomatiseerd kunnen worden. Bos: ‘Zo zijn we nu bezig met het digitaliseren van de inkoopfacturen, waarbij medewerkers via hun smartphone facturen kunnen accorderen, en ze sneller verwerkt worden. Voor dergelijke toepassingen hebben we weer de juiste hardware nodig als basis.’
Die hardware levert SLTN Inter Access. ‘Na het samengaan van JVC en Kenwood hadden we overal in Europa nog oude AS400-systemen staan’, licht Bos de hardwarekeuze toe. ‘Die wilden we samenvoegen tot één systeem, in één oplossing. Bij deze consolidatieslag ging het ons niet in de eerste plaats om het behalen van financieel voordeel. Belangrijker was efficiënter beheer en vooral een goed disaster recovery-plan. Want we kunnen het ons niet veroorloven dat een magazijn eruit ligt. Dat was in de oude situatie niet optimaal geregeld.’
Binnen vijf uur in de lucht
Het belang van disaster recovery bleek volgens Bos ook uit de vraagstelling voor het nieuwe systeem. ‘Een van de harde eisen die we hebben gesteld is dat het systeem binnen 24 uur na uitval weer volledig draait. Dat was zelfs een wat ruime eis, want op dit moment hebben we het zelfs zo goed voor elkaar dat we het binnen vier of vijf uur in de lucht kunnen hebben.’
In de zoektocht naar een partner om JVCKenwood te voorzien van een betrouwbaar systeem zijn partijen in verschillende landen benaderd. Bos: ‘We zijn een internationale organisatie en de meeste ict-kennis was aanwezig in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. In die landen zijn we met een aantal aanbieders in gesprek gegaan over de vraag wat zij konden bieden op het gebied van consolidatie en disaster recovery.’
San-replicatie
Een van die Nederlandse partijen was SLTN Inter Access. Bos: ‘Opvallend was dat iedereen met een ander verhaal kwam, dat bedrijven op het gebied van disaster recovery fundamenteel kunnen verschillen. Diverse oplossingen zijn namelijk mogelijk. Wij hebben in de loop van dit proces gekozen voor san-replicatie, dus twee versies van de onderste laag die voortdurend met elkaar communiceren. Andere oplossingen, bijvoorbeeld op applicatie- en besturingssysteemniveau of een cloudoplossing voldeden niet aan onze eisen.’
Bij de keuze is er volgens Bos dus gekeken naar de verhouding van de prijs van de oplossingen en dat wat het precies moet doen. ‘Want je kunt wel met een kanon op een mug schieten, dan heb je een prachtige oplossing, maar het prijskaartje daarvan is vele malen hoger. SLTN Inter Access bood ons san-replicatie aan en dat sloot het beste aan bij onze eisen en wensen. Het is een oplossing die we zelf kunnen beheren, zonder extra mensen aan te nemen zoals bij andere opties.’
IBM Power8-systemen
JVCKenwood heeft nu twee identieke IBM Power8-systemen staan, één in Nederland en één in Engeland. Daar zijn de storage cabinets met tientallen terabytes aan gekoppeld. Die zogenoemde productie-/cpu-omgeving is ook op het gebied van licenties gunstig geregeld. Bos: ‘Dat kan bij sommige leveranciers een probleem zijn, maar daar hebben wij geen last van.’ Wat volgens Bos even tijd heeft gekost is het uitzoeken van de parameters om de bandbreedte in de communicatie te beperken. ‘Dat bleek uiteindelijk simpel op te lossen met het aanpassen van één setting.’
SLTN Inter Access heeft een speciale projectleider op zo’n traject gezet en die samenwerking is volgens Bos soepel verlopen. ‘Zowel in Nederland als in Engeland. Alles is eerst neergezet in Nederland en toen dat goed draaide hebben we hetzelfde systeem in Engeland neergezet. Er zat nog wat complexiteit in het netwerk door onze eigen Barracuda-firewall, in ons network operations center moest wel het een en ander uitgezocht worden voor de settings, maar ook dat is goed gegaan.’
De samenwerking met SLTN Inter Access is volgens Bos naar tevredenheid verlopen. ‘Je hebt allerlei vaardigheden nodig en dat kon SLTN Inter Access prima invullen; ofwel met eigen mensen ofwel met hun partners. Zo wilden we bijvoorbeeld werken op een lastige dag tussen feestdagen waarop iedereen eigenlijk vrij was. Zij konden toch mensen regelen.’ Volgens Bos zijn de doelstellingen van het project gehaald. ‘De san-replicatie over twee landen werkt prima. Dat is ondertussen ook uit tests gebleken.’
Passende oplossing
Terugkijkend constateert Bos dat het belangrijk is geweest om voortdurend te blijven sparren over de juiste oplossing, zeker in het begin van het traject. ‘Kijk goed naar wat je zelf nodig hebt en of de geboden oplossing in het budget past. Blijf kritisch en verlies de business case niet uit het oog. Zo hebben wij samen met SLTN Inter Access een passende oplossing neergezet.’