Een nieuw netwerk- en kennisplatform, Cross-Border Commerce Europe, gaat online-retailers helpen hun business op de Europese markt uit breiden. Iedere e-commerce-speler die actief is in minstens drie EU-landen kan als lid of partner aansluiten.
CBCommerce.eu is een initiatief van Carine Moitier, co-oprichtster van BeCommerce (2005), de Belgische tegenhanger van Thuiswinkel.org. Daarbij wordt zij geruggesteund door leden als Wijnvoordeel (NL), Vente-Exclusive (B), Carrefour (FR), Ikea (ZW), Marks & Spencer (UK), Massimo Dutti (SP), Pupa (IT), Galeria Kaufhof (D) en Nespresso (ZW). Hun deelname als launching member creëert draagvlak voor de oprichting het platform.
Volgens Moitier is het nieuwe platform ontstaan uit een eenvoudige vaststelling: er zijn verschillende Europese e-commerce-associaties in de nabijheid van de Europese Commissie en het Europees Parlement, maar hun bereik is beperkt tot lobbyactiviteiten. ‘De markt wil een nieuwe aanpak voor bedrijven die online verkopen aan consumenten of bedrijven, ongeacht ze pure player of omnichannel zijn. Van begin af aan is CBCommerce.eu bottom-up gepositioneerd, luisterend naar distributeurs en internationale merken. Het platform is ook gericht aan Europese kleine of middelgrote organisaties (mkb’ers/kmo’ers) die de groei van hun e-commerce-kennis land per land in Europa willen accelereren.’
Complex
Een van de belangrijkste doelstellingen van het platform is om verschillende spelers met elkaar in contact te brengen, hun zichtbaarheid te verhogen, het uitwisselen van best practices, maar vooral zakelijke partnerschappen in Europa uit te bouwen. Voorts wil CBCommerce.eu van duidelijkheid verschaffen in de dossiers die door de Europese Commissie en het Europees Parlement worden behandeld met betrekking tot e-regulering (GDPR), e-logistiek (geharmoniseerd Europees label) en e-betaling (PSD2).
De eerste betalingsspecialisten, waaronder Worldline, MyBank, Oney en SellSecure, hebben zich als partners gemeld.