Ict-leveranciers zijn met hun producten en technologieën veelal horizontaal georiënteerd. Toch zie je steeds vaker productleveranciers met een verticale marktbenadering. Neem nu Amazon Web Services (AWS), cloudleverancier pur sang. Toch is het bedrijf hard bezig om stevig voet aan de grond te krijgen in de zorgmarkt. Hoe? Dat vragen we aan Werner Vogels, de wereldwijde chief technology officer (cto) en vice president van het overkoepelende bedrijf Amazon.
Wat zijn de grootste uitdagingen in de zorg en hoe kan de cloud daarbij helpen?
Werner Vogels: ‘Een van de grootste uitdagingen in de zorg is wat wij ‘datasilo’s’ noemen: het fenomeen dat data worden opgeslagen op lokale servers die niet bedoeld zijn voor het uitwisselen van data. In de cloud kunnen zorginstellingen hun data goed beheren en beveiligen en kunnen ze op een veilige manier aan de slag met het afbreken van die datasilo’s.
Op dit moment zijn er al zorginstellingen die AWS gebruiken en dat heeft diverse voordelen. Zo kunnen ze nieuwe inzichten over ziektebeelden opdoen door gegevens van mobiele apparaten te analyseren. Ook kunnen ze patiëntgegevens op een veilige manier verzamelen en zich vervolgens richten op hetgeen waar ze goed in zijn. Tot slot kunnen ze het gebruik van technologieën als deep learning een boost geven en dat kan de klantervaringen in de zorg weer verbeteren.’
Cloud omarmen
Welke rol is er in de zorg weggelegd voor cloud computing?
‘Ik denk dat de cloud de zorg kan helpen om de druk op de branche zelf en op de zorgaanbieders te verlichten. Denk aan de enorm toegenomen mogelijkheden met big data, aan het feit dat er nog enorm veel data vastziten in silo’s en aan de toenemende datasamenwerking tussen diverse partijen in de zorg. De cloud kan zorginstellingen hierbij helpen en kan zorgen voor meer flexibiliteit en betere samenwerking. Ook kan de cloud het eenvoudiger maken om te experimenteren met nieuwe technologische innovaties en om die te implementeren.
Het is bemoedigend dat bedrijven in de zorg de cloud omarmen als oplossing voor de kosten- en kwaliteitsuitdagingen in de branche. Een goed voorbeeld hiervan is onze partner 3M. Hun health informatics system (his)-software is binnen veel organisaties een essentieel onderdeel van de workflow. In het verleden had his meerdere it-centra nodig om te kunnen draaien. Deze aanpak bracht echter uitdagingen met zich mee. Bepaalde activiteiten hadden op bepaalde tijdstippen meer reken- en opslagcapaciteit nodig, maar er was geen mogelijkheid om op die eb-en-vloedbewegingen in te spelen. 3M is uiteindelijk overgegaan op de cloud om zo de benodigde schaalbaarheid, snelheid en beveiliging te kunnen bieden aan zijn klanten.
Daarnaast wordt er van zorgaanbieders steeds vaker gevraagd dat ze hun data implementeren in hun besluitvorming, bij diverse toepassingen. De cloud heeft een complete analytics-pipeline in huis die alle soorten data kan opnemen, beheren en benutten; of het nu gestructureerde data, ongestructureerde data of datastromen zijn.
Gebruikers kunnen opschalen als de vraag hoog is, bijvoorbeeld als er ergens griep is uitgebroken, en weer afschalen wanneer de vraag is weggeëbd. Vervolgens kunnen ze die data verwerken op een managed platform voor big data, deep learning-toepassen en de data visualiseren zodat er slimme besluiten kunnen worden genomen in het zorgtraject van een patiënt of zelfs binnen een onderzoeks-pipeline. Een goed voorbeeld hiervan is onze samenwerking met Orion Health. Dit bedrijf heeft samen met Logicworks, een apn-consultant, Cal Index opgezet, een van de grootste uitwisselplatformen voor zorginformatie in de Verenigde Staten. Door gebruik te maken van AWS kan Orion Health zijn platform zodanig opschalen dat er miljoenen patiëntgegevens verwerkt kunnen worden in een beveiligde omgeving en kan het sneller toewerken naar een betere volksgezondheid in Californië.’
Data science
Hoe belangrijk is datawetenschap in/voor de zorgsector? Welke strategie heeft AWS in deze branche?
‘Bij AWS willen we zorginstellingen helpen en in staat stellen om te doen waar ze het beste in zijn: de best mogelijke zorg bieden aan hun patiënten. De cloud kan hierbij ondersteuning bieden door werk van topkwaliteit mogelijk te maken op operationeel, wetenschappelijk en medisch gebied. Inmiddels zijn er talloze organisaties in de zorg en de life sciences die AWS Cloud gebruiken voor allerlei zaken, van basale opslag tot klinische informatiesystemen. Denk aan 3M, Merck, de Michael J. Fox Foundation, de Cleveland Clinic, Grail, Philips en vele anderen.
Technologieën als deep learning kunnen de klantervaringen in de zorg verder verbeteren. Een voorbeeld hiervan is Zocdoc. Dat bedrijf werkt met een deep learning-scanner die verzekeringspassen kan inlezen en daar precies de polisgegevens uit kan halen, waarmee klanten kunnen bepalen voor welke dekking ze in aanmerking komen. Zo kunnen ze vervolgens precies de verzekering vinden die het beste bij hen past. Via gpu-servers van AWS in de cloud zijn de engineering- en datascience-teams van Zocdoc er binnen een dag in geslaagd om een proof of concept voor een neuraal netwerk op te zetten.’
Slimmer maken
Hoe maakt AWS de gezondheidszorg ‘smart’?
‘Lerende machines en kunstmatige intelligentie hebben al veel aandacht getrokken in de zorg. Lerende machines worden al gebruikt voor diverse zorgtaken. Van het minen van grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data in een klinische setting tot het analyseren van medische beelden, en voor toepassingen in de precisiegeneeskunde. Ook worden er hulpmiddelen voor natuurlijke taalverwerking, patroonherkenning en risicoanalyse gebruikt in nieuwe modellen voor voorspellende, preventieve en volksgezondheid. Hier ligt voor zorgaanbieders een groot potentieel om meer te doen voor hun patiënten en om uitgebreider onderzoek te doen.
Net als in andere branches willen onze zorgklanten meer internet of things, kunstmatige intelligentie en lerende machines toevoegen aan hun portfolio, zodat ze hun patiënten betere behandelingen en meer comfort kunnen bieden. Wij denken dat de zorg een branche wordt die beter wordt van lerende machines en kunstmatige intelligentie en we zijn ervan overtuigd dat steeds meer klanten kunstmatige intelligentie gaan gebruiken om hun patiënten beter van dienst te zijn.
Zo maakt Inhealthcare gebruik van Amazon Polly om patiënten van de Britse National Health Service (NHS) zorg aan te bieden via de telefoon. Dit zorgt voor minder werkdruk bij de NHS, omdat mensen thuis al worden geholpen. Zo hoeven ze niet om de twee à drie weken naar een kliniek toe, maar kunnen ze via de telefoon nagaan hoe het met hun gezondheid is, ook als ze op vakantie zijn. Inhealthcare is een Brits bedrijf dat de zorg voor patiënten digitaliseert.
Een van hun belangrijkste hulpmiddelen is geautomatiseerde telefonie, dat ze gebruiken als communicatiekanaal om op grote schaal digitale zorg te verlenen. Voor veel ouderen is de telefoon een technologie die ze kennen en waarmee ze goed overweg kunnen, en bijna iedereen heeft er wel een. Je hoeft er ook niet eens internet of een smartphone voor te hebben.
Via Polly kan Inhealthcare mensen herinneringen sturen om hun medicijnen in te nemen, zorgadvies geven en ook helpen met behandelingen. Een telefoontje kan een paar seconden of een aantal minuten duren, afhankelijk van de complexiteit van de situatie, maar omdat er zo weinig vertraging op de lijn zit, kunnen mensen wel een natuurlijk gesprek voeren. Dat zorgt ervoor dat ze tevreden zijn met het advies dat ze krijgen en dat ze niet ophangen.’
Beveiligingsbewustzijn
Wat is jullie rol bij het (digitaal) veilig maken van de zorgsector?
‘Bij AWS staat de veiligheid, privacy en bescherming van klanten altijd voorop. AWS werkt met uitgebreide beveiligingstechnologieën en besteedt grondig aandacht aan het beveiligen van zijn infrastructuur. Doel daarvan is dat onze klanten de controle hebben over de toegang tot hun data. AWS let ook heel sterk op de privacy van zijn klanten. Zij blijven altijd eigenaar en houden altijd zelf de controle over hun materiaal. Daarnaast hebben ze de mogelijkheid om hun gegevens te versleutelen, te beveiligen, te verplaatsen en te verwijderen, conform het beveiligingsbeleid van hun organisatie.
Klanten in de zorg en ‘life sciences’ gebruiken AWS voor diverse functies waarvoor cloud computing nodig is of die beter kunnen worden van cloud computing. Het gaat dan om zeer uiteenlopende zaken: van big data-uitdagingen, zoals het verwerken van genetische gegevens, tot zakelijke toepassingen, zoals het beheren van vertrouwelijke patiënttransacties, het bijhouden van inventarissen en het ondersteunen van websites en applicaties.
Omdat wij zoveel nadruk leggen op beveiliging en privacy, zien we dat klanten in sectoren met een hoog beveiligingsbewustzijn, zoals de zorg, grote delen van hun infrastructuur overzetten naar AWS. Zo gebruikt Philips AWS bijvoorbeeld voor het opzetten van een database die patiëntgegevens analyseert; die informatie is afkomstig uit 390 miljoen beeldvormingsonderzoeken, medische dossiers en gegevens die patiënten zelf hebben aangeleverd. Uiteindelijk levert dit zorgaanbieders werkbare gegevens op die ze kunnen gebruiken om de zorg voor patiënten verder te verbeteren. Door dit platform in de cloud te laten draaien, is Philips verzekerd van de betrouwbaarheid, het prestatieniveau en de schaalbaarheid die nodig is om de patiëntgegevens goed te beschermen; dit wereldwijde digitale platform groeit inmiddels namelijk met een petabyte per maand.’
Betere zorg
Is het belangrijk dat de zorg digitaal wordt en waarom?
‘In een beter genetwerkte omgeving met goede analytics-tools en een beveiligde it- en data-architectuur heeft de zorgsector de kans om de toegankelijkheid van de zorg te verbeteren, de zorg en de perspectieven voor patiënten te verbeteren en de zorgkosten te verlagen.’
Op welke manier helpen jullie zorgprofessionals met it en/of met de cloud?
‘De zorgsector blijft zich ontwikkelen. Wie zich wil aanpassen aan dit veranderende landschap, moet zijn data fatsoenlijk beheren en beveiligen. Als zorginstellingen overstappen naar de cloud, dan wordt het voor hen makkelijker om data te verzamelen, te hergebruiken en te analyseren. Of dat nu gestructureerde data, ongestructureerde data of datastromen zijn. Ook kunnen ze eenvoudiger experimenteren met nieuwe vormen van interactie met hun patiënten en kunnen ze de werkwijzen die effectief zijn verder opschalen.
We weten ook dat de tijd van artsen kostbaar is. AWS wordt door zorgprofessionals over de hele wereld gebruikt om hun patiënten betere zorg aan te bieden. Met AWS is er minder tijd en werk nodig voor bestaande workloads. Ook biedt het toegang tot krachtige nieuwe vormen van analytics en tegelijkertijd wordt er voldaan aan alle beveiligings- en privacy-eisen die de klant verwacht. Artsen kunnen middelen besparen door gebruik te maken van betaalbare archiveringssystemen, ze kunnen fysieke ruimte besparen door backup-servers in de cloud te zetten en ze kunnen ook profiteren van nieuwe manieren om patiëntgegevens te beheren in informatiesystemen.’
Voordelen en risico’s
Wat zijn de voordelen/risico’s van cloud computing voor it-managers in de zorg?
‘Ik zou zeggen dat zorginstellingen AWS om dezelfde redenen gebruiken als elk ander bedrijf: kostenoptimalisatie, beveiliging, flexibiliteit, internationaal zakendoen en innovatie. Laat ik twee voorbeelden geven.
Ten eerste is dat kostenoptimalisatie. Veel mensen hebben chronische aandoeningen, de bevolking vergrijst en gezondheidssystemen over de hele wereld staan economisch steeds meer onder druk. Dit zorgt ervoor dat aanbieders over de hele wereld op zoek gaan naar nieuwe manieren om binnen hun organisatie te besparen. Tegelijkertijd stimuleren of eisen regelgevers dat aanbieders betaalmodellen implementeren die de kosten van het systeem als geheel omlaag brengen, zoals de zogeheten ‘value-based reimbursement’-modellen.
Het tweede voorbeeld is beveiliging. Met de cloud kunnen zorgaanbieders hun beveiligings- en compliance-profiel verbeteren. In plaats van een eigen infrastructuur kunnen AWS-klanten een omgeving gebruiken die is opgezet voor de meest beveiligingsgevoelige organisaties, inclusief datacenters met fysieke controlemechanismen die behoren tot de strengste ter wereld.’
Lekker slim je patiëntengegevens opslaan bij een partij die ook diverse systemen van de CIA beheert. Daarbij is AWS ook nog eens een semi-monopolist omdat het zo groot kon groeien dankzij verkapte staatssteun en belastingontwijking. Dan wordt het maar wat makkelijk om iedereen uit de markt te drukken door prijzen te hanteren waar anderen eenvoudig weg niet tegen kunnen concurreren.
Mij valt op dat dit soort artikelen de ICT in de zorg “verkoopt” met het argument dat de zorg aan de patient verbetert.
Dat is niet zo, zorg is mensenwerk.
ICT kan ondersteunen maar dat slechts in beperkte mate.
Een arts die goed kan diagnostizeren en een verpleegkundige die oplet dat een patient niet “doorligt” of een praatje maakt met iemand die alleen is kun je niet vervangen door ICT.
Ik vraag me af of AWS en GDPR zich verdragen, daar heb ik geen goed gevoel.