Scholen zijn niet langer alleen een plek voor educatie. Leerlingen en leraren verwachten tegenwoordig ook dat de schoolomgeving hun persoonlijk gebruik van technologie ondersteunt. Om 8.30 uur, zodra de leerlingen op school aankomen, wordt er al massaal geprobeerd verbinding te maken met het netwerk. Ondanks deze behoefte aan technologie heeft menig educatieve instelling nog steeds moeite om de consistente en veilige internet service te leveren.
Netwerken van scholen, die oorspronkelijk zijn ontworpen om een paar pc’s en printers te ondersteunen, moesten voortdurend aangepast worden, zoals aan de introductie van smartboards, streaming en interactieve multimedia, tablets en het fenomeen byod. Geschat wordt dat tegenwoordig negen op de tien studenten verbinding willen maken met het schoolnetwerk. Toename van het aantal mobieltjes en het gebruik van technologie voor het onderwijs zijn een enorme belasting voor het netwerk. Daar komt bij dat veel scholen niet in staat zijn om hun it-infrastructuur snel genoeg af te stemmen op de steeds veranderende eisen.
Snelle oplossing
Sommige scholen plaatsten access points en wifi-routers in klaslokalen en gemeenschappelijke ruimtes, zoals kantines, bibliotheken en op het schoolplein. Dit is echter onvoldoende om de pieken en dalen, die het netwerk teisteren, op te vangen. Het probleem is dat in een schoolomgeving heel veel leerlingen tegelijkertijd, bijvoorbeeld tijdens een les, verbinding maken. Als dit niet lukt, hebben ze geen toegang tot digitale hulpmiddelen en kunnen ze de les niet naar behoren volgen. Daarnaast vereisen diverse groepen op verschillende momenten van de dag toegang tot het netwerk. Hiervoor heeft men flexibele bandbreedtecapaciteit en toegang tot kritieke online systemen nodig, zowel op als buiten het schoolcomplex. Al naar gelang het aantal gebruikers neemt ook het risico voor de veiligheid van het netwerk toe. Meer verbindingen vergroot de kwetsbaarheid, waardoor er meer kans is op aanvallen of virussen op het netwerk. Als het netwerk niet op dit gebruiksniveau is voorbereid, zal het instorten en een nadelig effect hebben op het onderwijs en het dagelijks leven op school.
It-manager
Veel scholen hebben wel een speciale it- of netwerkmanager, maar die is meestal druk met een heel scala aan taken, van het bestellen van printertoners tot het repareren van laptops. Het in de gaten houden van het netwerk kan dan ook in het gedrang komen. Daarnaast zijn de middelen en budgetten vaak krap, waardoor een volledig overzicht over het netwerk veelal onmogelijk. Upgrades en reparaties worden hierdoor vaak reactief uitgevoerd en zijn eerder gericht op de korte dan de lange termijn.
Vijf vereisten voor een goedwerkende it-netwerkstrategie
Netwerkgebruikers een hoog serviceniveau geven en weinig risico’s laten lopen, kan alleen wanneer netwerken flexibel, toekomstbestendig en eenvoudig te beheren zijn. Dit is mogelijk als de volgende elementen deel uitmaken van de it-netwerkstrategie:
- Duidelijk inzicht in pijnpunten – Het is cruciaal om te weten welke access points en welke delen van het schoolcomplex, op welk moment van de dag onder druk staan en wanneer de pieken en dalen in het gebruik opgevangen moeten worden.
- Gecentraliseerd beheer op afstand – Dit maakt reageren op ‘verkeersopstoppingen’ in het netwerk gemakkelijker, bijvoorbeeld door knelpunten te beheren en de toegang te verbeteren om de netwerkprestaties te verbeteren waar dat het hardst nodig is, zoals in collegezalen en openbare ruimten.
- Veilige toegang – Beveiligingscontroles zijn essentieel om netwerkbedreigingen te verminderen en de beste gebruikerservaring te garanderen. Geautomatiseerde controles maken het gemakkelijk om content te filteren en de toegang – waar nodig – te beperken. Segmentering van het netwerk zorgt er ook voor dat het veilig blijft, ongeacht wie er toegang heeft.
- Maatwerk – Hoewel een schoolomgeving met veel gebruikers te maken heeft, zullen de eisen van iedere school verschillend zijn. Voor het beveiligen van het schoolnetwerk bestaat er geen universele aanpak.
- Energie-efficiëntie – Scholen staan onder enorme druk om zo veel mogelijk te doen met de beschikbare middelen, ondanks de krimpende budgetten. Het boosten van het netwerk kan in de papieren lopen. De mogelijkheid om elementen van het netwerk indien nodig uit te schakelen of op een laag pitje te zetten, helpt elektriciteit te besparen en reduceert onnodige exploitatiekosten.