Een zelfrijdende shuttle die niet op komt dagen. Dat is het nachtrmerriescenario van een demonstratie met de Parkshuttle in Capelle aan de IJssel in het jaar 2001. Robbert Lohmann, commercieel directeur van 2getthere, blikt zeventien jaar later terug: ‘ik heb er nu nog wel eens nachtmerries van, maar gelukkig is er sindsdien veel veranderd.’
‘Het is een haast nachtmerrieachtig scenario voor Robbert Lohmann van het Utrechtse bedrijf Frog Navigation Systems’ (De Frog-divisie 2getthere is in 2007 verzelfstandigd red.), schrijft Computable-redacteur Rik Sanders in 2001. ’Lohmann wil zo graag uitleggen hoe de parkshuttle werkt. Maar nadat hij de oproepknop – vergelijkbaar met een liftknopje – bij halte Rivium heeft ingedrukt, gebeurt er niets. Geen shuttle te zien.’ Er ontstaat gemopper onder omstanders die ook op de shuttle wachten. De verslaggever, fotograaf en Lohmann gaan met de auto naar de halte aan de Kralingse Zoom. Daar blijken de accu’s van beide voertuigen leeg te zijn.
‘Ik heb een idee waar dit verhaal naartoe gaat’, zegt Lohmann als we hem op 23 augustus 2018 vragen om voor de flashback-serie, ter van het 50-jarig jubileum van Computable, terug te blikken op de ontwikkelingen rondom de Parkshuttle in Rivium. Hij herinnert zich het voorval in 2001 nog goed. ‘Ik heb er nog wel eens nachtmerries van’, grapt Lohmann, commercieel directeur van 2getthere. Het bedrijf levert autonoom rijdende voertuigen met 24 zitplaatsen die reizigers vervoeren tussen metrohalte Kralingse Zoom en bedrijvenpark Rivium.
Lohmann geeft desgevraagd een gedetailleerd overzicht van hoe de zaken er nu bijstaan rond de autonoom rijdende shuttledienst. ‘In april 2019 start de installatie van de derde generatie voertuigen van de shuttledienst. De infrastructuur en de ict krijgen een upgrade naar de huidige standaarden en er volgen tests. In september 2019 moeten de nieuwe voertuigen gaan rijden.’ Ook wordt het traject vergroot van de huidige 1600 naar 2500 meter. ‘Met de overgang naar de derde generatie-voertuigen rijdt de shuttle ook in gemengd verkeer. Dat nieuwe traject zal in 2020 in de dienstregeling worden opgenomen, omdat additionele testen nodig zijn voordat we de openbare weg op kunnen.’
In 2006, bij de invoering van de tweede generatie voertuigen werd het traject vergroot van 1300 naar 1600 meter.
2getthere
Volgens 2getthere zijn zij de eerste leveranciers ter wereld van een autonoom rijdend systeem voor openbaar vervoer dat gekoppeld is aan een reguliere dienstregeling. In het jaar 2006 is de tweede generatie voertuigen in gebruik genomen en heeft Connexxion de shuttles opgenomen in de dienstregeling. ‘Dat was eerst nog met strippenkaart, later is het gekoppeld aan de ov-chip.’, herinnert Lohmann zich.
Het bedrijf 2getthere is in 2007 verzelfstandigd. Het werd in 2001 opgericht als bedrijfsonderdeel van Frog Navigation Systems. Dat bedrijf is in 2014 overgenomen door het Amerikaanse beursgenoteerde Oceaneering AGV. 2getthere sleepte kort na de verzelfstandiging, in 2008, een grote opdracht binnen in Abu Dhabi. In dat Arabische Emiraat is het berokken bij Masdar City. Dat is een project voor een groene stad. Sinds 2010 rijden elektrische voertuigen van 2getthere passagiers van het vliegveld naar het centrum van de stad. Dat gaat over een stuk van een kilometer. Lohmann: ‘Dat lijkt misschien weinig, maar als je je bedenkt dat temperaturen kunnen oplopen tot 52 graden Celsius bij een luchtvochtigheid van 100 procent, dan begrijp je dat dit vervoer zeer waardevol is.’ Tussen 2010 en 2018 zijn er volgens hem 2,5 miljoen passagiers vervoerd met de shuttles. Dat is volgens Lohmann vier keer meer dan aanvankelijk was verwacht. Het gaat overigens om een ander model shuttle dan in Capelle aan de IJssel. In Abu Dhabi rijden vierpersoons wagentjes die dienen als autonome taxi’s. In Capelle aan de IJssel is ook in de derde generatie shuttles plek voor 24 passagiers.
Gebruiksgemak
Uit onderzoek van de universiteit Utrecht (in 2018) blijkt dat passagiers zeer tevreden zijn over het gebruiksgemak van het systeem. Er zijn nog wel klachten over de infomatievoorziening rondom vetrek- en aankomsttijden. Maar Lohmann belooft beterschap: de huidige informatiedisplays worden vervangen door 19 inch aanraakschermen die tot op de minuut nauwkeurig aangeven wanneer de shuttle arriveert.
50 jaar Computable
Computable blikt in 2018, het jubileumjaar van het vijftigjarige bestaan, terug op een rijk archief aan ict-nieuws en artikelen die zowel op papier als digitaal verschenen zijn. Dat doet de redactie zowel online als in het magazine.
Op de website Computable.nl staat iedere donderdag (‘Throwback Thursday’) of vrijdag (Flashback Friday) een aflevering van de rubriek Flashback. Daarin selecteert de redactie een opvallend stuk of serie artikelen uit het verleden die aansluit of aansluiten op de actualiteit, en zoekt zij in de archieven naar materie die het waard is om opnieuw te publiceren.