Het autonoom rijdende vervoersysteem Parkshuttle in Capelle aan den IJssel scoort goed onder reizigers. 90 procent van hen beoordeelt het gebruiksgemak als positief. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht onder zo'n honderd reizigers.
De studie is uitgevoerd door Jochem van der Burg, student Sociale Geografie en Planologie aan de Universiteit Utrecht. Reizigers werd gevraagd naar zaken als veiligheid, betrouwbaarheid, reistijd, informatievoorziening, prijzen, comfort en integratie met overig openbaar vervoer. Het doel was te bepalen welke van deze operationele factoren het gebruiksgemak van het systeem beïnvloeden, en in hoeverre deze inzichten kunnen worden gebruikt voor zelfrijdend vervoer op andere locaties.
Van der Burg bedacht het onderzoek zelf en zette het op onder begeleiding van de Universiteit Utrecht. Gedurende het onderzoek had hij geen contact met 2getthere, het bedrijf achter het systeem van de Parkshuttle. Pas na zijn afstuderen werd hij door het bedrijf benaderd met de vraag of het het onderzoek mocht inzien.
Punctualiteit en frequentie
Vooral de betrouwbaarheid van de dienstverlening blijkt een belangrijke factor te zijn bij de bepaling van het gebruiksgemak. Het gaat dan onder meer om de punctualiteit en frequentie van ritten. Deze zullen verder toenemen met de introductie van de nieuwe generatie shuttles, verwacht Robbert Lohmann, commercieel directeur van 2getthere. De huidige modellen zijn vijftien jaar oud.
Het minst scoorde de shuttledienst op het onderdeel informatievoorziening. Dat geldt zowel voor de informatie bij de halte en in het voertuig, als de berichtgeving bij vertraging of uitval. Lohmann vertelt dat er binnenkort nieuwe informatiezuilen met aanvullende reisinformatie komen.
Sinds 1999
De Parkshuttle rijdt sinds 1999 tussen metrohalte Kralingse Zoom en bedrijventerrein Rivium. De minibussen rijden zonder chauffeur of begeleider over een traject dat is afgesloten voor overig verkeer. Het traject bedraagt ongeveer dertienhonderd meter. Naar eigen zeggen wordt de dienst dagelijks gebruikt door honderden mensen die werken op het bedrijventerrein. Het zou ‘s werelds oudste vorm van zelfrijdend openbaar vervoer op de weg zijn.
In 2019 vervangt 2getthere de huidige busjes door zes modernere shuttles. Deze gaan een jaar later ook rijden op de openbare weg. Dan wordt het traject doorgetrokken naar de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Voor dit plan ontving het bedrijf eind 2017 een investering van 8,5 miljoen euro. Het plan is om de route later zelfs uit te breiden naar de Erasmus Universiteit.
Behalve de Parkshuttle zijn de autonoom rijdende bussen van 2getthere ook operationeel in Masdar City in de Verenigde Arabische Emiraten.