Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS) gaat in zee met Conclusion. Deze it-dienstverlener gaat onder meer de enorme CIS-database met gegevens van verzekerden en hun schadeclaims optimaliseren. De stichting, waarin verzekeraars samenwerken, gebruikt de database voor procesoptimalisatie, claimacceptatie en voorkoming van fraude.
Conclusion zorgt voor continuïteit van de systemen en gaat innovatie binnen de stichting aanjagen. Zo werken CIS en de dienstverlener de komende tijd aan vernieuwing van de it-architectuur. Daarmee verbetert de integratie van huidige applicaties en vereenvoudigt de aansluiting van nieuwe databronnen.
Selectiecriterium
CIS kiest voor Conclusion na een ‘intensieve oriëntatie’, meldt de stichting. Een belangrijk selectiecriterium was dat de dienstverlener innovatie en productontwikkeling actief ondersteunt, terwijl de regie bij CIS blijft. Voor de deelnemende verzekeraars is het van belang dat ze branchedata optimaal kunnen delen, relevante externe bronnen kunnen inkopen en ontsluiten en data-analyses kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld voor fraudepreventie.
Controle
De CIS-database is gevuld met miljoenen verzekeringsclaims. Als consumenten een verzekering aanvragen of een schadeclaim indienen bij een verzekeringsmaatschappij, kan deze een controle doen via het systeem. Zo achterhaalt hij onder meer of een verzekerde bij meerdere verzekeraars claimt.
De Utrechtse it-dienstverlener Conclusion is al actief in de verzekeringswereld. Het bedrijf heeft onder meer ASR, Schadegarant en Aegon als klant.