Het moet niet gekker worden: wil je met een vouwfiets wat extra pondjes wegfietsen, stoppen ze daar ook al een accu in! Maar misschien is dat toch zo gek nog niet. Buiten Nederland boven de grote rivieren, is het best praktisch als er heuvels zijn. Een innovatie voor u?
We vergeten het in grote delen van Nederland wel eens: fietsen is best praktisch, maar wordt echt minder gezellig als de heuvels hoger worden dan die van de gemiddelde brug in een gemiddelde oude binnenstad. Daarom bedacht een Deens bedrijf in 2016 al een elektrische vouwfiets. Nu zijn ze terug met een nieuwe versie: de Mate X met enorme banden.
Of die nou zo handig is in de trein, daar valt over te twijfelen. Wat denkt u, een elektrische vouwfiets, een belangrijke innovatie? Of komt ie terecht naast de handige spullen in de schuur om er vervolgens te verstoffen?
Al in 2016? Eerder pas. Elektrische vouwfietsen zijn al zolang te koop als er elektrische fietsen zijn. Lijkt mij dat de grote wielen een nadeel zijn in de trein. Zowel qua gewicht als volume. Maar ook hiervoor is vast een potentiële klant. Het bereik van het openbaar vervoer wordt er weer mee vergroot. Hoe minder mensen met de auto reizen hoe beter.
Ik vind het overigens geen digitale innovatie. Er zit zelfs geen digitaal display op de fiets volgens mij. Iets met accu en motor had ik al in 1977….
Voorkomen van de noodzaak om te reizen zou dat wel zijn.