In een zonnig Maarssen vond enige tijd geleden de eerste editie plaats van Marklogic 360. Tijdens dit nieuwe commmunity-event vertelden organisaties, waaronder het Ministerie van Defensie, KPN, ABN Amro, het Ministerie van Binnenlandse Zaken, De Goudse en Sensing Clues over hun innovatieve dataprojecten. De dag werd opgeluisterd door een bezielend verhaal van de succesvolle schaatscoach Jac Orie, die zijn visie gaf op data-analyse en sport.
Het sprekersaanbod van diverse toonaangevende organisaties sprak duidelijk tot de verbeelding, want met meer dan vijfhonderd aanwezigen was het allereerste Marklogic 360 evenement een doorslaand succes. Gedurende het dagvullende programma kwam een mix van zowel zakelijke als technische presentaties over projecten rond data-integratie en innovatie uit verschillende bedrijfstakken aan bod. De gemene deler in de presentaties was het gebruik van de NoSQL-database als fundament onder deze projecten. Dit zijn enkele highlights van de dag.
Data in silo’s
Het overkoepelende thema van de dag was data-integratie. Dit blijkt voor veel bedrijven een zeer grote uitdaging te zijn, omdat hun gegevens vaak zijn opgeslagen in verouderde databasetechnologie, en in gescheiden systemen (datasilo’s). Om alle bedrijfsgegevens op een zo effectief mogelijke manier te kunnen gebruiken voor zowel transactionele als analytische workloads is het daarom noodzakelijk om alle data te integreren in één uniform platform. Vrijwel alle aanwezige sprekers beschreven hoe zij daarin geslaagd waren op basis van NoSQL-databasetechnologie, en welke voordelen zij hiervan ervaarden.
Brigadegeneraal Hans Damen van het Ministerie van Defensie opende de dag met een levendige presentatie over innovatie bij het Nederlandse leger. Hij legde uit dat defensie tegenwoordig veel complexer is door de aanwezigheid van allerlei digitale netwerken, nieuwe technologie en communicatievormen. Samenwerking met andere landen en bedrijven wordt bovendien steeds belangrijker. Een van de voorbeelden die hij belichte was het Milsenz-project dat in samenwerking met KPN tot stand kwam. Tijdens een innovatieworkshop werd een soort digitale sensorbol ontwikkeld die strijdkrachten in het veld kunnen plaatsen om de aanwezigheid van vijandige troepen te monitoren.
Dankzij de gebruikte NoSQL-technologie is vervolgens een applicatie ontwikkeld om de sensordata met diverse andere gegevens te combineren. Op die manier is het Nederlandse leger nu in staat om in realtime de ‘situational awareness’ te vergroten. Edwin Bron van KPN ging daarna dieper in op het Milsenz-project, dat na diverse tests en verbeteringen inmiddels verder wordt ontwikkeld tot een product dat komende zomer in de praktijk ingezet gaat worden.
Overheidspublicaties
Uit een heel andere hoek van de overheid kwam de presentatie van Koop (Kennis- en exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties). Deze organisatie faciliteert alle publicaties van vrijwel alle overheden, van officiële bekendmakingen tot voorschriften en wetten. In de praktijk komt dat neer op circa 250.000 publicaties per jaar. Gezien de lange historie van de organisatie en het enorme archief aan publicaties was een transformatie van papier naar digitaal noodzakelijk.
Data-integratie bleek bijzonder lastig, onder andere door verouderde technologie en verschillende technologie- en gegevensstandaarden. Koop besloot daarom een volledig nieuw systeem te bouwen om alle data te integreren in een platform met volledig xml-ondersteuning, en de juiste ondersteuning voor beveiliging, rechtenbeheer, betrouwbaarheid en snelle zoekfunctionaliteit. Dit lukte met de NoSQL-database van Marklogic, waarmee Koop inmiddels een zijn volledige archief in één platform heeft geïntegreerd en de workflow voor nieuwe publicaties sterk heeft vereenvoudigd. Het nieuwe platform biedt bovendien mogelijkheden om gegevens op innovatieve manieren aan het publiek beschikbaar te stellen, onder andere door op een interactieve kaart te projecteren op basis van geo-data.
Banken en wetgeving
De presentatie van ABN Amro door Edwin Raubenheimer kon op een volle zaal rekenen. Hij ging specifiek in op wettelijke rapportage, en hoe de bank dankzij een zogeheten ‘operationele datahub’ aan de strenge rapportage-eisen voldoet. Dit was bijzonder interessant, met name voor de aanwezigen die nog hoofdpijn hadden van de recent ingevoerde GDPR/AVG. Raubenheimer gaf namelijk een inspirerend kijkje in de keuken bij ABN Amro en liet zien hoe de bank erin geslaagd was om in relatief korte tijd gegevens uit een veelvoud aan legacy-systemen te integreren in de Marklogic-database.
Door deze datahub kan de bank nu in realtime al zijn wettelijke rapportages opleveren. Omdat de point-solution strategie is losgelaten is ABN Amto bovendien veel flexibeler in staat om ook aan toekomstige raportage-eisen te voldoen. Raubenheimer ziet voor de toekomst nog veel meer mogelijkheden voor data-integratie in het platform, waarop nieuwe interne en publieke diensten ontwikkeld kunnen worden.
Data versus stropers
Na al het zakelijke geweld maakte dr. Jan Kees Schakel minstens zoveel indruk met de presentatie over de NGO Sensing Clues. Deze organisatie ontwikkelt met diverse vrijwilligers op basis van IoT-sensoren, kunstmatige intelligentie en andere moderne technologie een oplossing waarmee stropers opgespoord en gepakt kunnen worden, voordat ze schade aanrichten. Marklogic stelt zijn database en kennis kosteloos beschikbaar voor de integratie van allerlei IoT-data, gps-locaties en meldingen van boswachters, waarmee vervolgens een ‘situational awareness’ app is ontwikkeld. Sensing Clues is wereldwijd actief met diverse projecten die beschermde diersoorten tegen uitsterven moeten beschermen.
In zijn afsluiting deed Schakel een oproep aan de aanwezige bedrijven om ook tijd en middelen beschikbaar te stellen voor het project. Niet alleen om aan het goede doel bij te dragen, maar ook om hiermee ervaring op te doen met het ontwikkelen van dit soort hoogstaande technologische oplossingen.
Analysetips van Jac Orie
Als afsluiter van de dag was Jac Orie uitgenodigd om te vertellen over de indrukwekkende prestaties van zijn schaatsers tijdens de Olympische Spelen, maar met name ook de rol die data-analyse hierbij heeft gespeeld. Een van de belangrijkste lessen die ik hier persoonlijk van heb opgestoken is dat bedrijven in hun zucht naar innovatie en digitalisering zich niet moeten focussen op de stip aan de horizon, net zoals een atleet zich niet moet focussen op een Olympische medaille – dat wil tenslotte iedereen. In plaats daarvan moet men zich richten op het stapsgewijs verbeteren van vaardigheden en het proces, en de juiste dingen doen op het juiste moment.
Ik denk dat die werkwijze ook van toepassing is op bedrijven die willen digitaliseren, maar daarbij vergeten dat ze eerst aan hun fundament moeten werken. Ofwel: eerst moet gewerkt worden aan de basisvaardigheden, de manier waarop bedrijven hun gegevens opslaan en integreren. Pas dan kunnen ze die in realtime gebruiken voor het verbeteren van hun operationele processen en het starten van innovatieve projecten.