De Indiase it-dienstverlener Mindtree komt met een api die externe boekingswebsites en -applicaties toegang geeft tot het verkoopsysteem van Lufthansa. Dit stelt de externe partijen in staat om direct Lufthansa-vliegtickets te boeken. Hiermee wil de Duitse luchtvaartmaatschappij het aanbod van zijn tickets verbreden.
Reisorganisaties gebruiken de api’s om, tijdens het boekingsproces, inzicht te krijgen in vluchtschema’s, de vluchtstatus en de beschikbare stoelen. Doordat Lufthanse via de ontwikkelde open api toegang biedt tot zijn boekingsfunctionaliteit, kunnen externe partijen nu direct vluchten zoeken en boeken. Lufthansa zegt dat slechts 4 procent van de International Air Transport Association (IATA)-leden zo’n open api aanbiedt.
Mindtree ontwikkelde de api in samenwerking met de Lufthansa Group en de Lufthansa Innovation Hub. De Indiase it-dienstverlener bood ondersteuning bij conceptontwikkeling en de technische implementatie. De api is voorlopig enkel beschikbaar voor Lufthansa-vluchten in het Verenigd Koninkrijk. De luchtvaartmaatschappij wil dit geleidelijk uitbreiden naar meer landen.
Mindtree, opgericht in 1999, biedt ict-dienstverlening aan grote organisaties wereldwijd. Dit doet het voor diverse sectoren, waaronder de financiële sector (banken en verzekeraar), het onderwijs, de industrie, transport en logistiek en de reisbranche. Het bedrijf, met hoofdkantoren in India en de Verenigde Staten, is actief in zeventien landen, waaronder het Nederlandse Vianen.