Samen met je klant de koers bepalen. Sparren met de beste experts in een vakgebied. Problemen oplossen waar je klanten misschien al jaren van wakkerliggen. Helpen met digitale transformatie. Het komt er allemaal bij kijken als je werkt als Managing Consultant. Een rol die we bij Itility op een nieuwe manier invullen en die voor een frisse wind in de managementlaag zorgt.
Drie rollen in één
Als Managing Consultant ben je geen Business Developer, je bent geen Project Delivery, en ook niet de koffiedrinker die de relatie warm houdt. Want: je bent het alle drie, je vervult alle rollen. En dat maakt je zeer effectief. Want je kunt ‘on the spot’ besluiten nemen, waar je vervolgens ook zelf verantwoordelijk voor bent. Je hebt dus altijd een paar potjes op het vuur. Terwijl je ondertussen ook vooruitkijkt in de markt: wat speelt er? Hoe kan ik mijn klanten ermee helpen?
Breed speelveld
De vragen die klanten bij mij neerleggen zijn heel divers. Van “Er is een security audit geweest, waaruit een aantal bevindingen komt, hoe los ik ze op?”, tot “Mijn applicatielandschap is 5 jaar oud, en moet ik vernieuwen, wat raden jullie aan?” of “Hoe zorg ik dat we als organisatie meer data-driven worden, en welke data lake oplossing past daarbij?”
Onze taak is om de vraag achter de vraag te achterhalen en daar tactisch op te sturen – ofwel naar het juiste abstractieniveau te brengen. Als de beoogde oplossing binnen 3 tot 6 maanden geïmplementeerd kan worden, weet ik vaak dat we goed zitten.
Vragen, vragen, vragen
Antwoord geven op al die brede vragen is niet makkelijk. Gelukkig heb ik veel van IT gezien, zowel qua inhoud als verschillende klanten, waardoor dit lukt. Maar nog veel belangrijker: door zelf nog meer vragen te stellen. Voor de eerste meeting bereid je je grondig voor. Waar een Accountmanager een extra expert meeneemt, bereid ik me zelf voor met onze interne experts. Die kennis breng ik vervolgens zelf mee aan tafel. Mocht er dan toch nog een vraag komen waar ik geen antwoord op heb, dan zorg ik dat ik diezelfde dag terugkom met een antwoord.
Voorliefde voor complexiteit
Nieuwsgierig zijn is enorm belangrijk net als conceptueel denken. Daarnaast moet je ook niet bang zijn voor complexe problemen. Sterker nog, je moet er zelfs naar op zoek gaan. Je moet het willen snappen en uit elkaar rafelen. Dat is precies wat de klant zelf niet lukt. Als je met de klant praat moet je eigenlijk meteen aan het whiteboard een hoog-over design kunnen tekenen. Als Managing Consultant ben jij dus de sparringpartner. Je bent niet alleen de beslisser, je bedenkt vaak ook de oplossing.
Samenwerken op C-level
Tijdens je werk schakel je continu met CIO’s, VP’s en Directors bij top multinationals. Klanten als ASML, KPN, NXP, ProRail en Signify. Zij zien binnen hun eigen bedrijf iedere dag weer pijnpunten. In plannen hebben zij hiervoor soms al jaren een stip aan de horizon geformuleerd. Ze verwachten dan ook iemand die deze plannen simpel maakt en met een concrete implementatie komt. Iemand die daarna snel schakelt. Natuurlijk ben je hier niet alleen in. Ik schakel weer met project delivery officers, projectmanagers, scrum masters, software developers en stack engineers.
Realiseer ambities bij Itility
Ons team van Managing Consultants zit aan de voorkant van de organisatie. Dat is niet alleen bij de klant, maar ook bij Itility. De projecten die we doen, bepalen mede de richting en strategie van Itility. Dat is enorm mooi, dat je een rol hebt met zoveel verantwoordelijkheid, bij een bedrijf zonder allemaal managementlagen, processen en procedures. Onze unieke invulling van deze rol zorgt mede voor de continue groei van Itility als bedrijf. En we blijven groeien, dus ik heb meer Managing Consultants om me heen nodig. Als je interesse hebt, bekijk zeker onze vacature.