Verschillende onderwijsinstellingen starten na de zomervakantie een onderzoek naar ict-toepassingen voor gepersonaliseerde leeromgevingen. Het doel is om te komen tot persoonlijke digitale leeromgevingen die binnen het middelbaar beroeps onderwijs (mbo) breed geïmplementeerd kunnen worden.
Daarvoor is eerst onderzoek nodig. Bijvoorbeeld naar de ict-competenties van docenten en studenten en hoe zij omgaan met zelfregulering en autonomie. Het onderzoek wordt geleid door ROC de Leijgraaf. Die Brabantse onderwijsinstelling gaat samen met de Universiteit Tilburg en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen in multidisciplinaire teams aan de slag. Die groepen van docenten, studenten, experts, onderzoekers en lerarenopleiders ontwikkelen dus samen de nieuwe gepersonaliseerde leeromgevingen voor mbo’ers.
Voor het onderzoek is vanuit het ministerie van Onderwijs vierhonderdduizend euro beschikbaar gesteld. Dat geld wordt via het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) verdeeld. Er is ook afgesproken dat de samenwerkende organisaties elk een bijdrage leveren aan het project. Dat kan zowel in de vorm van een materiële als een personele bijdrage gebeuren. Het project dat 1 september 2018 van start gaat, duurt twee jaar.
Werkplaats voor onderwijsonderzoek
In een samenvatting van de aanvraag van het onderzoek schrijft bestuursadviseur van ROC de Leijgraaf, John Schobben, (hoofdaanvrager van het onderzoek), onder meer over de opzet van het project ‘Werkplaats voor onderwijsonderzoek leren en ict’.
Daarin staat onder meer: ‘Het consortium bouwt voort op langdurige samenwerkingsverbanden rond leren en ict, verbindt deze en haakt nieuwe partners aan, die een landelijke werkplaats onderwijsonderzoek willen realiseren. Partijen willen, door onderzoek en praktijk te verbinden, gepersonaliseerd leren met ict evidence-informed vormgeven en hopen bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe kennis. Leren is gepersonaliseerd wanneer het de individuele leerbehoeften en belangen van leerlingen centraal stelt en de leerling regie heeft over zijn eigen leerproces.’
De Werkplaats onderwijsonderzoek leren en ict bestaat onder meer uit mbo’s in Gelderland, Brabant en Amsterdam, lectoraat Leren met ICT van de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen), de practoraten Activerende didactiek en Mediawijsheid, Tilburg University en IVA Onderwijs/Stichting Etre et Avoir.