De Duitse autofabrikant Audi en de Zweedse netwerkspecialist Ericsson gaan samen onderzoeken hoe 5G-technologie ingezet kan worden in een autofabriek. In de komende maanden gaan experts van beide bedrijven testen uitvoeren in Duitsland.
De twee ondernemingen gaan het potentieel onderzoeken van 5G als toekomstbestendige communicatietechnologie, die aan de hoge standaarden van de automobielproductie voldoet. Daarover is een ‘memorandum of understanding’ getekend.
‘Als onderdeel van het project met onze partner Ericsson, testen we de mogelijkheden die 5G-technologie biedt voor industriële applicaties in de smart factory’, zegt Frank Loydl, chief information officer van Audi. ‘Een fabriek, volledig uitgerust met netwerk, zal een significante impact hebben op de toekomstige productie. Een krachtige netwerkarchitectuur die realtime reageert is voor ons van doorslaggevend belang.’
Ericsson heeft wereldwijd al enkele 5G-testprogramma’s lopen om fabrikanten te helpen de productiviteit te verhogen en nieuwe zakelijke kansen te creëren. ‘Dit project is een mooie kans om te zien wat er mogelijk is wanneer we 5G naar een autofabriek brengen om echt slimme draadloze productie mogelijk te maken’, zegt Erik Ekudden, cto van Ericsson.
In het technisch centrum in het Duitse Gaimersheim worden de 5G-technologieën geïmplementeerd in een gesimuleerde productieomgeving, die overeenkomt met die van de Audi-fabriek in Ingolstadt en andere locaties. In de eerste fase van het project testen Audi en Ericsson een latency-kritische applicatie met behulp van draadloos verbonden productierobots, die zijn uitgerust met een lijmapplicatie – een veelgebruikte techniek bij het maken van auto’s. Het lab wordt uitgerust met een Proof-of-Concept-netwerk, dat een open testfaciliteit is om vroege implementaties van 5G mogelijk te maken. Het netwerk kan ook andere technologieën integreren, inclusief wifi of Ethernet-connectiviteit van productiecomponenten.
De 5G-technologie heeft veel netwerkkenmerken die essentieel zijn voor Industry 4.0 met steeds flexibelere en complexere productieprocessen. Het zorgt voor snellere doorvoersnelheden van data en meer netwerkcapaciteit, evenals veelbelovende, veilige beschikbaarheid. Bovendien zorgt ultralage latency voor snelle reactietijd tussen de apparatuur in het fabriekssysteem.
In Nederland heeft Ericsson een 5G-test lopen in samenwerking met KPN op de Automotive Campus in Helmond. Daar richten de onderzoekers zich echter specifiek op technologie voor onder meer zelfrijdende auto’s en applicaties om de verkeersveiligheid te vergroten.