De gemeente Amsterdam, stadspromotor Amsterdam Marketing en online boekingsbureau Booking.com starten een innovatiewedstrijd voor de aanpak van overlast door toeristen in de hoofdstad. Het gaat om oplossingen voor het spreiden van toeristen, het verdelen van de economische kansen die toerisme biedt voor bedrijven en oplossingen om toeristen bewuster te maken hun gedrag. Bijvoorbeeld om geluidoverlast en afval op straat terug te dringen.
Startups, non-profitorganisaties, onderzoekers en maatschappelijke ondernemers vanuit heel Europa kunnen een aanvraag indienen voor het zogenoemde Booking.com Cares Lab in Amsterdam. Het is de eerste keer dat deze innovatiewedstrijd wordt georgansieerd in de hoofdstad.
Tijdens een driedaagse programma van 9 tot en met 11 oktober 2018 krijgen acht tot tien innovatieteams een mentor van Booking.com toegewezen en werken ze samen met andere experts van het online boekingsbureau, de gemeente Amsterdam en Amsterdam Marketing. Het doel is om, door middel van een pitch, een jury van specialisten te overtuigen voor plannen die aansluiten bij de drie hoofdthema’s.
Dat zijn: ‘Spreiding van het toerisme’, waarbij de druk op drukbezochte toeristengebieden verlicht moet worden. Het tweede thema is: ‘Inclusieve groei’. Daarbij is het doel om iedereen in de stad mee te laten delen in de groeiende kansen die toerisme biedt. Het gaat bijvoorbeeld om het stimuleren van een gevarieerd lokaal bedrijvenbestand.
Geluidsoverlast
Als derde thema staat ‘Gedragsbewustzijn’ op de agenda. Dat betekent volgens de organisator dat reizigers geïnformeerd worden hoe ze zich meer als een lokale bewoner kunnen gedragen. Dat moet bijvoorbeeld geluidsoverlast, afval en straatvervuiling tegen gaan. Partijen die na het juryberaad aan de slag mogen, krijgen beurzen van tienduizend tot 25.000 euro om hun idee uit te werken. ‘Tot slot kan de gemeente Amsterdam het team met het beste plan de kans bieden om met de stad een pilot op te zetten’, licht de organisator toe.
De inschrijving voor het allereerste Booking.com Cares Lab is 3 augustus 2018 geopend en sluit op 26 augustus. De geselecteerde deelnemers krijgen rond half september 2018 bericht.
Booking.com Lab
Het eerste Booking.com Cares Lab Amsterdam komt voort uit het Booking Booster accelerator programma voor social enterprise scale ups van Booking.com. Met dat programma wil het online boekingsbureau bijdragen aan het in stand houden van de bestemmingen van klanten. ‘Het Booking Cares Lab ondersteunt deze visie door toerismegerelateerde onderwerpen overal ter wereld aan te pakken.
Daarbij werkt het samen met lokale organisaties om ambitieuze changemakers op het gebied van duurzaam toerisme te helpen innovatieve oplossingen te ontwikkelen’, aldus de organisator.
Ik was even bang dat het onbetaald werk was maar je kan een prijs winnen dus bij niet al teveel deelnemers worden je gemaakte uren misschien betaald. Wel natuurlijk kans dat er iemand anders met jouw goede idee vandoor gaat.
Leuk dat booking.com meewerkt aan het terugdringen van het aantal boekingen van toeristen.
Lijkt mij evident dat elke denkbare oplossing gaat resulteren in een hogere winst voor Booking.com.