It-consultant Capgemini heeft in de eerste helft van 2018 meer omzet geboekt, maar hield daar onder de streep minder geld aan over. Het bedrijf trekt wel z’n verwachtingen op voor de rest van het jaar.
De omzet in de eerste zes maanden van dit jaar tikte af om ruim 6,4 miljard euro bij Capgemini. Dat is zo’n 8 procent meer dan in de eerste helft van 2017. De afdelingen ‘Digitaal’ en ‘Cloud’ zijn nu goed voor 45 procent van de totale omzet van de groep.
In zowat alle regio’s kon Capgemini groei noteren, vooral in Amerika (plus 19,4 procent) en Frankrijk (plus 6,7 procent). Ook Asia-Pacific en Latijns-Amerika gingen er op vooruit, met 5,4 procent. Enkel in het VK en Ierland moest het bedrijf iets meer dan 6 procent prijsgeven. Qua sectoren springen vooral consumentenproducten, retail, productie en financiële diensten er uit.
De operationele winst bedroeg 521 miljoen euro, zo’n 8 procent van de omzet. Dat is een daling van 3 procent tegenover vorig jaar. Vooral ongunstige wisselkoersen zijn daar debet aan, zo zegt het bedrijf. De nettowinst was zo’n 314 miljoen euro, tegenover 375 miljoen in 2017. In de totale belastingen van 169 miljoen euro die Capgemini op zijn inkomsten betaalde, zat ook een last van achttien miljoen euro naar aanleiding van de nieuwe belastingregels in de VS.
Capgemini telt nu meer dan 205.000 personeelsleden. Voor heel het jaar gaat de onderneming nu uit van een omzetgroei van licht boven de 7 procent. Eerder was er sprake van 6 à 7 procent.