Telecomaanbieder KPN stopt per januari 2022 met het 3G-netwerk. Vanaf dan kunnen klanten enkel gebruikmaken van het 4G-netwerk. Wie nog niet beschikt over een telefoon die 4G ondersteunt, wordt teruggeschroefd naar het 2G-netwerk.
KPN zegt de stekker uit het 3G-netwerk te halen om op deze manier meer capaciteit vrij te maken voor 4G, zodat klanten met hogere snelheden kunnen internetten. Daarnaast is het aantal klanten op het 3G-netwerk naar eigen zeggen sterk afgenomen na de introductie van 4G.
Inmiddels beschikt ruim 95 procent van de KPN-klanten over een smartphone die geschikt is voor 4G en het telecombedrijf verwacht dat dit percentage in de komende jaren blijft stijgen. Klanten die per januari 2022 nog geen telefoon hebben die kan bellen over 4G, gaan dan bellen en sms’en via het 2G-netwerk.
Halfjaar cijfers
KPN maakte gisteren zijn financiële cijfers over het eerste half jaar van 2018 bekend. Het telecombedrijf ziet zijn omzet ten opzichte van een jaar geleden met 2,5 procent dalen tot 2,8 miljard euro. Dit resulteert in een winst van 236 miljoen euro. Dat is een lichte groei van 0,4 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2017 (235 miljoen euro).
Gekeken naar de cijfers uit het tweede kwartaal van 2018, ziet KPN de omzet uit de zakelijke markt stijgen met 0,3 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. Het telecombedrijf ziet vooral groei bij de it-diensten (28 procent) door het aanbod van security- en clouddiensten en eenmalige opbrengsten uit de verkoop van apparatuur. Ook realiseert het een omzetgroei van 8,3 procent bij de internet of things (IoT)-divisie en een omzetstijging van 9,1 procent voor de ‘Professional Services & Consultancy’-tak.
Deze groei wordt echter teniet gedaan door een lagere omzet uit traditionele single-play diensten. Zo neemt de omzet voor vaste telefonie met 15 procent af en daalt ook de omzet voor mobiele diensten met 6,2 procent.