De resultaten van het tweede kwartaal van Facebook hebben analisten en beleggers teleurgesteld. De winst en omzet stegen minder sterk dan verwacht en de aangroei van gebruikers vertraagt. Op de beurs kreeg het aandeel een uppercut.
In zijn tweede kwartaal draaide Facebook een omzet van 13,23 miljard dollar, bijna 42 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de nettowinst groeide aan, tot iets meer dan vijf miljard dollar. In 2017 was dat nog net geen 3,9 miljard dollar.
Elk andere bedrijfsleider zou zijn schoen opeten voor zulke resultaten, maar analisten hadden meer verwacht van Zuckerberg. Zij gingen uit van een omzet van 13,3 miljard en 5,5 miljard dollar winst. Ook de aangroei van nieuwe Facebookers stelde teleur. Het aantal maandelijks actieve gebruikers nam toe met 11 procent tot 2,23 miljard mensen, minder dan de gehoopte 2,25 miljard. Specifiek in Europa nam het aantal gebruikers zelfs licht af, van 377 naar 376 miljoen. Het was de enige regio waar Facebook negatieve cijfers moest noteren.
Veel waarnemers verwijzen naar het Cambridge Analytica-schandaal om de verminderde aantrek van Facebook te verklaren. Eerder dit jaar werd bekend dat dit Britse bedrijf data van miljoenen Facebook-gebruikers voor politieke doeleinden had misbruikt. Facebook heeft sindsdien het boetekleed aangetrokken en onder meer strengere regels ingesteld voor adverteerders. Het gaat naar eigen zeggen ook ‘miljarden dollars’ investeren om de veiligheid op te krikken en zo negatieve berichten over fake news en het beïnvloeden van verkiezingscampagnes te vermijden.
Voor veel beleggers kwamen de mindere cijfers van Facebook als een koude douche, na de bekendmaking werd het aandeel gedumpt en moest het een koersval van meer dan 20 procent incasseren. Net voor de bekendmaking haalde het papier nog een recordkoers.