In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de markt voor zakelijke telecomdiensten een omzet gegenereerd van 594 miljoen euro. Dat betekent een daling van 46 miljoen euro (7,2 procent) ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017.
De cijfers komen naar voren uit Telecompapers kwartaalrapport over de Nederlandse zakelijke telecommarkt. Hierin wordt gekeken naar mobiel-vastbellen, mobiel-vastbreedband en data. Volgens de marktonderzoeker komt de daling jaar op jaar met name doordat mobiele telefonie, vaste telefonie en datanetwerken minder omzet genereren. Tegelijkertijd groeit de omzet van zakelijk vast breedband en is de omzet van mobiel breedband licht gedaald.
Mobiel
Het rapport splitst mobiel uit in mobiel (spraak plus data) en mobiel data only (voor bijvoorbeeld laptops). Bij de tweede (en kleinste) categorie is de omzet met 2,4 procent gedaald vergeleken met het eerste kwartaal van 2017, naar veertig miljoen euro. Bij mobiel is de omzetdaling 8,6 procent naar een totaal van 267 miljoen euro.
De voornaamste oorzaken hiervan zijn de negatieve impact van regulering en toenemende prijsdruk door stevige concurrentie. Vast breedband is de enige categorie waar de omzet groeit in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar: met 4,2 procent naar 72 miljoen euro. De omzetten van vaste telefonie en data dalen met respectievelijk 12,2 procent en 6,7 procent naar 116 miljoen en 99 miljoen euro.
Operators
Bij de operators is KPN (inclusief alle subbrands, zoals Yes Telecom en Telfort Zakelijk) marktleider met 48,6 procent van de totale zakelijke telecomomzet. Dat is hetzelfde als een jaar geleden. Wel daalde de onderliggende omzet ondanks de overname van Solcon (tweede kwartaal van 2017) met 7,1 procent.
VodafoneZiggo is met 27,6 procent marktaandeel op afstand de nummer twee op de zakelijke markt. VodafoneZiggo’s zakelijke omzet daalde met 8,9 procent, net zoals bij KPN met name door mobiel.