Internationaal logistiek dienstverlener Hoyer heeft haar oude equipmentsysteem laten plaatsmaken voor de onderhoud en reparatie (maintenance & repair, m&r)-softwaremodule van Adaption. De software maakt het mogelijk het containeronderhoud middels big data te analyseren en voorspellen.
Hoyer, gespecialiseerd in transport van vloeibare lading over weg, per spoor en over water, beschikt over meer dan 39.000 tankcontainers. Afhankelijk van het gebruik worden deze tankcontainers regelmatig geïnspecteerd op schades, waarna eventuele reparaties volgen.
Peter Jürging, cio Hoyer, legt uit dat het oude equipment- en softwaresysteem het niet toeliet gedetailleerde informatie over de aard van het onderhoud of de reparaties bij te houden. ‘De nieuwe m&r-software maakt dit wel mogelijk.’
Die software komt uit de koker van Adaption, een softwarebedrijf gevestigd in Sliedrecht dat al meer dan vijftien jaar actief is op het terrein van logistieke software.
Onderhoud
Door de hoeveelheid data waarover Hoyer beschikt, zijn nauwkeurige analyses te maken. En door vervoer-, onderhoud- en reparatiedata te combineren, zijn ook trends te voorspellen. ‘Als uit de analyses blijkt dat een bepaald type container herhaaldelijk extra onderhoud nodig heeft, kunnen we hier rekening mee gaan houden. Zo voorkomen we extra reparatiekosten en zijn de containers weer sneller in te zetten’, aldus Jürging.
De m&r- en modificatieprogramma’s zijn bovendien aan te passen aan de klantbehoefte.
Tijdrovend
Kloppend hart van het systeem is het M&R Portal. Waar onderhouds en reparatie-medewerkers van Hoyer voorheen veel aan het bellen en mailen, wat voor alle partijen tijdrovend was, verloopt nu alle communicatie tussen de depots en de medewerkers via dit centrum, wat efficiënter en sneller werkt.