Ericsson, de Zweedse fabrikant van telecommunicatieapparatuur met een vestiging in het Brabantse Rijen, is door KPN geselecteerd voor het 5G fieldlab op de Automotive Campus in Helmond, een locatie die onderwijs en bedrijfsleven verbindt en bakermat van de bouw van de eerste gezinsauto op zonne-energie. Doel van de samenwerking is om de waarde van 5G use cases te onderzoeken met zelfrijdende auto’s en applicaties die de verkeersveiligheid vergroten.
‘Het is van groot belang dat we onderzoeken hoe we 5G connected- en automated-rijden kunnen stimuleren, want waar 4G mensen verbindt, zal 5G de hele samenleving verbinden en uitgroeien tot een ecosysteem waarvan veel bedrijfstakken, zoals de auto-industrie, zullen profiteren’, zegt Tom Poelhekken, chief technology officer bij KPN, die laat weten samen met Ericsson de nieuwste technologieën voor mobiele netwerken in de auto-industrie te testen, als onderdeel van het Europese project Concorda.
Onderlinge communicatie auto’s
Op de Helmondse Automotive Campus gaat Ericsson, naar eigen zeggen wereldwijd één van de vooraanstaande spelers op het gebied van 5G-technologie en specialist in de automotive-industrie, helpen bij het testen van 5G ultra low latency. Een oplossing waarmee auto’s bijna realtime met andere voertuigen of verkeerslichten en matrixborden kunnen communiceren. Naast Ericsson nodigt KPN ook andere partijen uit op de Automotive Campus om nieuwe ideeën te ontwikkelen voor dit specifieke 5G-fieldlab.