Door snel veranderende technologieën op de arbeidsmarkt onderdeel te maken van het lespakket, sla je sneller een brug tussen bedrijfsleven en onderwijs en zal de arbeidsmarkt uiteindelijk een flinke boost krijgen. Het bedrijfsleven, ROC Tilburg, de Gate2 Campus op Aeroparc Gilze Rijen en simulatiesoftware-ontwikkelaar Bluetea zetten daarin een eerste stap door hun krachten te bundelen in het Virtual Reality Scholingsproject.
‘Iedereen roept dat er een tekort is aan technische mensen, maar dat is niet zomaar een quick fix. Het gat opvullen gaat niet zo snel gebeuren, want er is nu nauwelijks aandacht voor techniek op scholen’, constateert Pierre van Kleef. Als directeur business development bij Midpoint Brabant, een voorloper in de smart industry, brengt Van Kleef in de Gate2 Campus ondernemers en onderwijsinstanties uit de regio samen met als doel onderwijs en arbeidsmarkt beter op elkaar te laten aansluiten. ‘Je zult echt de hele opleidingsinfrastructuur moeten veranderen, wil je de lol van de techniek laten landen. Want het wordt vooral veel leuker, maar zorgt ook voor meer maatwerk en wordt toegespitst op het individu. Behalve de mooie techniek, prikkelt het je fantasie en leer je er sneller door’, aldus de directeur over implementatie van innovatieve technieken als virtual reality, augmented reality en mixed reality in het onderwijs.
Enorme impact
Dat digitalisering zeker in de bouw en installatietechnieken een enorme impact gaat hebben, staat voor Van Kleef buiten kijf. Al richt het Virtual Reality Scholingsproject zich ook op de procesindustrie, luchtvaart en logistiek en speelt de gedachte om ook onderhoudstechniek in het traject te betrekken. Dit gezien de steeds groter wordende behoeften vanuit het bedrijfsleven en de onderlinge stimulerende werking bij geslaagde projecten. ‘Iedereen is erover aan het nadenken, maar worstelt met de vraag hoe het moet worden ingevuld. Op het moment dat het werkt, zien andere bedrijven de toepassingen en projecteren die weer op zichzelf. Dit gaat echt iets worden; nog véél groter en zeker niet kleiner’, aldus Van Kleef.
Het Virtual Reality Scholingsproject is een vervolg op een initiatief van ROC Tilburg, waar vanuit de opleiding Luchtvaarttechniek een eerste stap is gezet in het moderniseren van de opleidingsomgeving door een intensieve samenwerking met het bedrijfsleven, de luchtmacht en de Gate2 Campus aan te gaan. Een project dat zich volgens de school inmiddels heeft vertaald in een meer geavanceerd opleidingsprogramma gericht op composieten-kennis, kwaliteitsbesef en het opzoeken van verborgen breuken met geluid en licht (ndo).
Een van de bedrijven die mogelijkheden in het scholingsproject ziet, is het in Tilburg gevestigde bouwbedrijf Van de Ven Bouw en Ontwikkeling. ‘Ik denk dat jonge mensen het wel weer interessant gaan vinden om in de bouwsector te gaan werken als ze les krijgen in de nieuwste technieken‘, aldus directeur Austin Krekels, die laat weten dat lespakketten op bouwkundige opleidingen op dit moment veel traditioneler zijn ingericht dan in de praktijk het geval is. ‘Jonge medewerkers en stagiaires leren wel snel de nieuwe techniek, maar schieten tekort in de praktijk. Wij steken een godsvermogen in basistrainingen. Ik verwacht dat als studenten van school komen deze kennis al hebben. Voor het hbo zou het zelfs al standaard in het pakket moeten zitten.’
Hij is er dan ook van overtuigd dat schoolvakken over virtual reality, augmented reality en mixed reality voor een betere aansluiting op de arbeidsmarkt zorgen. Het bouwbedrijf leverde onlangs nog een groots project op, waar alles in 3D was gemodelleerd, met als gevolg dat er tijdens de bouw geen issues waren dat bepaalde dingen niet pasten. Krekels: ‘We hadden veel minder faalkosten dan voorheen en werkten veel sneller. Bij vorige projecten moesten we vaker iets corrigeren’, aldus de directeur, die een toevalstreffer uitsluit.
Geprikkeld
‘De behoefte van het bedrijfsleven wordt geprikkeld door technologie, maar de behoefte zit vaak eerder aan de kant van kennisoverdracht. Virtual reality is vaak maar een klein stukje van de oplossing’, constateert Ruud Dullens, directeur van Bluetea, een softwarehuis uit Ittervoort dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van virtuele simulaties. ‘Technologie is niet de heilige graal die het gat tussen bedrijven en onderwijs zal vullen. Daar is veel meer voor nodig, zoals het versnelt overbrengen van kennis.’
Speciaal voor het scholingsproject heeft Bluetea simulatiesoftware uit de luchtvaart hergebruikt en toepasbaar gemaakt voor het onderwijs. Volgens de directeur is de oplossing zeer flexibel en hoeft er niet steeds een programmeur aan te pas te komen om een nieuwe les te installeren op de ‘demonstrator’, een virtual reality-bril die nog deze zomer getest wordt. Of de samenwerking uiteindelijk een boost zal geven aan de arbeidsmarkt? ’Of de techniek daar een rol in speelt, weet ik niet. Ik denk wel dat er een kans van slagen is, als bedrijven en onderwijs echt één-op-één gaan samenwerken’, aldus Dullens.
(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 04/2018.)