Telecomoperator Orange heeft in België het eerste halfjaar van 2018 een nettowinst van bijna 4,5 miljoen geboekt. In het eerste kwartaal ging het bedrijf nog in het rood. In vergelijking met het eerste semester van 2017 daalde de winst wel fors.
De omzet in België steeg van 607,4 miljoen in het eerste halfjaar van 2017 naar 619,6 miljoen euro in 2018. De winst voor belastingen en afschrijvingen (Ebitda) daalde van 146,5 naar 127,3 miljoen euro.
Orange telde aan het einde van de eerste helft van 2018 in totaal 2,36 miljoen klanten met een mobiel abonnement. In het tweede kwartaal kwamen er netto 26.000 klanten bij. Orange noemt vooral het onbeperkte Arend-tariefplan en het convergente Love-aanbod als groeimotoren. In het prepaid-segment zag Orange zesduizend klanten vertrekken, maar dit was toch de beste prestatie van de laatste elf kwartalen.
In het tweede kwartaal namen veertienduizend nieuwe convergente klanten opgetekend, het totaal tikt nu op 136.000 af. Het aantal convergente mobiele klanten van Orange steeg eind juni 2018 tot 207.000, wat neerkomt op 1,5 simkaarten per huishouden met een kabelabonnement. Dit vertegenwoordigt nu 9 procent van het aantal klanten met een mobiel abonnement.
Orange bevestigt verder zijn financiële vooruitzichten voor 2018: een lichte groei van de omzet en een aangepaste bruto winst tussen 275 en 295 miljoen euro. De groep verwacht dat de kerninvesteringen (zonder alle kabelgerelateerde investeringen) in 2018 stabiel zullen blijven in vergelijking met 2017.