Koffers van en naar Schiphol laten brengen, is sinds vorig jaar al mogelijk met de PostNL Bagageservice. Meldden de PostNL-medewerkers zich daarvoor nog op de luchthaven om koffers in te laten checken, nu zijn door een nauwere samenwerking tussen PostNL, Scarabee en Schiphol de koffers al in het allereerste stadium in te checken en te labelen.
De innovatieve aanpassing van de bagageservice – van ‘selfservice bagdrop’ naar ‘online bagdrop’ – is mogelijk geworden door de adoptie door PostNL van de technologie achter de zogeheten selfservice bagage drop-off machines op Schiphol – de witte ‘bakken’ waar de passagier een koffer afgeeft. Dat maakt het voor PostNL mogelijk de bagage in het depot al in te checken en te labelen. Voordeel ervan is dat de koffers zodra ze op de luchthaven aankomen, gelijk klaar zijn voor de systemen aldaar en via het reguliere proces in het vliegtuig zijn te laden, waarna ze op de plaats van bestemming door de reiziger weer van de bagageband zijn op te pikken.
Genoemde technologie is afkomstig van Scarabee Aviation Group.
Een woordvoerder van Royal Schiphol Group laat desgevraagd weten dat de reiziger niet veel merkt van de aanpassing: ‘Het is een stap in het volwassen worden van het systeem. Het zorgt er voor dat er straks nog meer passagiers en luchtvaartmaatschappijen van deze dienst gebruik kunnen maken.’
Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten en Logistiek van PostNL, vult aan dat Schiphol, Scarabee en PostNL door samen te werken ernaar streven het proces van de bagageservice nóg soepeler te laten verlopen. ‘We zien bijvoorbeeld al dat 40 procent van de gebruikers van de bagageservice overstapt op openbaar vervoer. Wij willen dat zonder koffers reizen naar het vliegveld daarmee vanzelfsprekend wordt.’