De overstap naar een nieuw elektronisch patiëntendossier (epd) is volgens de Noordwest Ziekenhuisgroep goed verlopen. Noordwest, met locaties in Alkmaar en Den Helder, werkt voortaan met het systeem HiX van Chipsoft. Daarmee heeft het ziekenhuis afscheid genomen van het epd van leverancier Nexus Nederland (voorheen McKesson Nederland).
Noordwest Ziekenhuisgroep koos eind 2016 voor HiX van Chipsoft. In 2017 is het epd ingericht; de laatste maanden stonden in het teken van testen. Ook zijn ruim drieduizend medewerkers opgeleid om met het systeem te kunnen werken.
Een woordvoerster van Noordwest laat weten dat de livegang voorspoedig is verlopen. ‘De zorgverleners beginnen steeds meer te wennen aan het gebruik van het nieuwe epd. Door de komst van het nieuwe systeem zijn er ook proceswijzigingen, zoals aanmeldzuilen en digitaal ordermanagement, waar patiënten en zorgverleners mee te maken krijgen en dat kost iets meer tijd. Het overall beeld is dat het goed loopt.’
Geen scheiding meer
Zij stelt dat het oude epd (van Nexus. Red.) een scheiding kende tussen het verpleegkundig dossier en medisch dossier. Daardoor was het nodig om nog ongeveer 25 andere applicaties te gebruiken. Bovendien maakten de locaties Den Helder en Alkmaar elk gebruik van een eigen dossier. Door de komst van HiX is Noordwest overgegaan op één integraal epd/zis (ziekenhuisinformatiesysteem).
Met HiX kunnen de medewerkers makkelijker samenwerken en patiëntgegevens inzien of delen, ongeacht op welke Noordwest-locatie zij op dat moment werken. Naast het epd lanceert Noordwest ook een portaal voor externe zorgverleners en is er een app ontwikkeld waarop medisch specialisten het patiëntendossier kunnen raadplegen.
Verder hebben patiënten met behulp van hun DigiD toegang tot hun dossier via het patiëntenportaal ‘Mijn Noordwest’.